Wyszukaj spośród 2922 ofert pracy
Z czasem mogą pojawić się wątpliwości i pytania – czy aby pracownicy są do mnie nastawieni niechętnie? Czy może coś przede mną ukrywają? Czy czasem nie są uprzejmi na pokaz, a tak naprawdę mają do mnie pretensje? Gdzie mogłem popełnić błędy?
Praca z zespołem nie należy do łatwych, ale też nie jest przykrą koniecznością. Aby zespół sprawnie pracował, a tym samym panowała w firmie dobra atmosfera oraz by firma przynosiła oczekiwane korzyści, warto zadbać o kilka rzeczy bezpośrednio dotyczących osób zatrudnionych. Zdarza się, że menadżerowie popełniają błędy związane z podejściem do swojego zespołu, rodząc niechciane popsucie relacji i zniechęcenie do własnej osoby. Najczęściej popełnianymi błędami są:
Musisz pamiętać, że Twój pracownik chce się rozwijać doskonaląc swoje umiejętności. Monotonna praca, wykonywana przez kilka lat, może go zniechęcić a nawet doprowadzić do całkowitej rezygnacji. Pracownicy docenią Twoje starania, jeśli będziesz wspierał ich rozwój a także ufał ich intelektowi. Powinieneś często rozmawiać z pracownikami i wprost ich pytać, co najbardziej lubią robić i w czym sobie dobrze radzą, a także o to, w czym potencjalnie mogliby się sprawdzić. Jeśli to tylko możliwe zmieniaj zadania Twoich pracowników, tak aby nie pracowali ciągle na tym samym stanowisku. Przydzielaj swoim ludziom coraz większy zakres odpowiedzialności. Będzie to dla nich satysfakcją, jeśli wywiążą się z trudnego zadania, którego do tej pory nie byli w stanie wykonać. To ich zmotywuje do dalszej pracy, a poza tym nabiorą do Ciebie zaufania.
Powinieneś być bardziej wyrozumiały dla swoich ludzi. Przecież oprócz pracy mają też swoje inne sprawy. Owszem nie powinny one przenosić się na płaszczyznę pracy zawodowej, ale jeśli chodzi o nagłe, ważne przypadki, to powinieneś bardziej okazać im zrozumienie. Wówczas, gdy ktoś poprosi Cię o wcześniejsze zwolnienie czy o inną przysługę, okaż im zrozumienie. Czasem ktoś potrzebuje urwać się z pracy, bo na przykład musi odebrać dziecko ze szkoły albo wyjść na umówioną wizytę, której nie mógł przełożyć na inny termin. Jeśli docenisz potrzeby osobiste swoich pracowników, to oni docenią Twoją postawę. Mądry menadżer będzie umiał zarządzać takimi pojawiającymi się sytuacjami. Nie sprawią one uszczerbku dla prowadzonej firmy. Daj do zrozumienia swojemu zespołowi, że powierzone zadania mają być zrealizowane i to na jak najlepszym poziomie. Kiedy oni to wykonają? – niech będzie drugorzędną sprawą. Stawiaj się częściej na miejscu swoich pracowników. Bądź rozważny, ale i nie stroń od okazywania zrozumienia i pomocy. Traktuj ludzi tak, jak sam chciałbyś być traktowany przez swojego szefa.