Wyszukaj spośród 5037 ofert pracy

Employer Branding, czyli o atrakcyjnej firmie

Employer Branding, czyli budowanie marki firmy, to szereg działań, które dany pracodawca wykonuje, by być atrakcyjnym dla potencjalnych kandydatów do pracy. Stosunkowo nowy trend w Polsce stopniowo zdobywa coraz większą popularność.

Budowanie wizerunku pracodawcy, jako termin, zostało opracowane w 1996 roku przez S. Barrowa i T.Amblera. W wielu krajach, w tym w Polsce, stosuje się angielską nazwę, która lepiej określa fachowe odniesienie do branży.

Typy

EB dzielimy na dwa podstawowe typy, które są zależne od docelowej grupy odbiorczej działań pracodawcy. Wyróżniamy Employer Branding Wewnętrzny, który skupia się na pracownikach firmy już zatrudnionych. Mowa tu o tworzeniu otoczenia dla swoich ludzi, którzy będą czuli się w miejscu pracy komfortowo oraz będą mieć możliwość rozwoju i postępu. Działania, które temu sprzyjają, to organizacja szkoleń, konkursów i projektów oraz wsparcie inicjatyw pracowników, czyli wszystkie inwestycje w kapitał ludzki. Drugi typ to Employer Branding Zewnętrzny, tworzony dla potencjalnych pracowników - ma na celu zachęcenie do wyboru konkretnego przedsiębiorstwa. Wszelkie wydarzenia w postaci otwartych prezentacji, uczestnictwa w targach pracy czy aktywna promocja w sieci, mają na celu uatrakcyjnienie wizerunku firmy jako pracodawcy, nad którym warto się zatrzymać dłużej.

Wizerunek firmy

Powstawanie coraz to nowych agencji zajmujących się EB świadczy o rosnącej świadomości pracodawców na temat wagi zmagań o potencjalnych pracowników. Odchodzi się od postrzegania przyjęcia do pracy jako dobrego gestu pracodawcy, który może przebierać wśród interesujących kandydatów do pracy. Świadomy pracodawca musi pewnym krokiem wkroczyć w rzeczywistość nowego podejścia, gdzie to o najlepszych pracowników trzeba zabiegać na trudnym rynku, wśród świetnie przygotowanej konkurencji. Strategia wizerunkowa firmy opiera się o najprostszy schemat, jakim jest zainteresowanie i wokół tego pojęcia buduje siłę marki.

Przykładowe komunikaty do kandydatów

Nowa fala zatrudnień czy pojedyncza jednostka, to świeże spojrzenie na życie firmy i rozwiązywanie problemów. Przyszły pracownik nie musi być najlepszy, jego CV nie musi być najdłuższ,e a jego doświadczenie największe. Poszukuje się ludzi odpowiednich na dane stanowisko, których dużym atutem jest ukierunkowanie i potencjał do rozwoju.

Osoby nie obawiające się nowych technologii i podążające za trendami, sprawiają że firma jest nowoczesna i otwarta na szerzej rozbudowany rynek. Pracodawca, który współdziała z nowymi mediami, jak tworzenie grup online czy jako narzędzie rekrutacji, wyciąga rękę do  pokolenia nowego typu. Strony społecznościowe zwiększają liczbę odbiorców, tak samo tworzenie filmików, publikowanie zdjęć czy prowadzenie dziennika internetowego.

Zatrudnione osoby, które mają świadomość docenienia przez pracodawcę swojego zaangażowania, chętniej włączają się w promocję firmy. Są oni najlepszą wizytówką, której dobre słowo jest czasem warte o wiele więcej niż tygodnie reklam i promocji.

Skutki

Sposób działania agencji zajmującej się Employer Branding jest zależny od pracodawcy i grupy, do której kieruje on swoje działania. Indywidualny dobór strategii to klucz do sukcesu, który może być złożonym procesem. Ważne jest wyczucie i sprawność poruszania się po rynku pracy, dlatego dobór agencji przez pracodawcę jest tak istotny. Mądrze prowadzone budowanie wizerunku firmy jest dobrą inwestycją. Zapewnia ona niewymierne korzyści, które widać już podczas rozmów o pracę, gdzie pojawiają się ciekawsi pracobiorcy, którzy są trafniej wyselekcjonowani pod charakter firmy. Dzięki EB pracodawca może spać spokojniej, a przedsiębiorstwo działać wydajniej.

Komentarze

Dodaj nowy komentarz