Algorytm na Youtube – co trzeba o nim wiedzieć?

Podziel się z innymi

Algorytm na Youtube – co trzeba o nim wiedzieć?

Firmy z branży nowych mediów zaciekle walczą o uwagę odbiorcy. Aby ją utrzymać, polecają mu wyselekcjonowane treści. Wielu twórców zastanawia się, dlaczego odnotowują nagłe przyrosty i straty subskrybentów. Popularność treści zależy od przychylności algorytmu – jaka jest jego zasada działania?

Youtube już dawno przestał być jedynie platformą do publikacji mniej lub bardziej ciekawych filmów. Obecnie jest to bardzo dochodowy biznes, do którego można wejść bez żadnego zaplecza finansowego czy specjalnych umiejętności. Wszystko zależy od tego, czy dana osoba potrafi zdobywać lajki na Youtube. Jednak ilością wyświetleń, a więc popularnością twórcy sterują pewne reguły. Chociaż platforma nigdy nie zdradziła zasad funkcjonowania algorytmu, to na podstawie doświadczeń wielu twórców można przewidzieć jakie treści będą szczególnie promowane. Warto to wiedzieć przed założeniem kanału.

Łapki w górę i komentarze

Dla zasięgów filmu bardzo istotne jest zdobywanie łapek w górę i komentarzy. Takie treści są często polecane innym użytkownikom i zdobywają nową publiczność. Algorytm jest przychylny materiałom, które generują interakcje ze strony odbiorcy. Świadczy to tym, że film wzbudza zaangażowanie, co jest bardzo ważne dla reklamodawców. Niekorzystne jest natomiast osiąganie wysokiej liczby łapek w dół. Takie video uznawane jest za kontrowersyjne i jego zasięgi mogą być odgórnie zmniejszane. Choć zdarzają się odstępstwa i filmy, które wzbudzają skrajne reakcje, również trafiają na stronę główną platformy.

Systematyczność

Uważa się, że ze względu na zasięgi kanału, korzystne jest regularne publikowanie treści. Twórcy, którzy mieli dłuższą przerwę od działalności na Youtube, twierdzą, że odnotowali w związku z tym znaczący sapek zainteresowania kolejnymi filmami. Jednak niekorzystne zdaje się także zbyt częste dodawanie filmów. Optymalne jest utrzymywanie stałych, kilkudniowych przerw między kolejnymi publikacjami. Regularny kontakt autora z widzami pozwala także na zgromadzenie wiernej publiki, która będzie subskrybować kanał. Ilość subskrypcji ma znaczenie dla potencjalnych reklamodawców – zarówno w kontekście reklam na platformie, jak i współprac marketingowych, czy filmów sponsorowanych.

Długość filmów i czas oglądania

Ważnym aspektem jest też czas trwania filmów. Algorytm zwykle nie poleca tych, które są zbyt długie, lub bardzo krótkich.  Najlepiej promowane wydają się te mające kilka lub kilkanaście minut. Z perspektywy platformy istotne jest także utrzymanie uwagi widza – premiowane jest oglądanie filmu od początku do samego końca.

Rodzaj treści

Platforma Youtube ma ściśle określoną listę treści nie mile widzianych, które skutkują zmniejszeniem zasięgu lub usunięciem filmu. W przypadku niektórych, brutalnych, kontrowersyjnych lub wulgarnych materiałów może być zastosowana demonetyzacja – wówczas w filmie nie pojawią się reklamy, a jego twórca nie zarobi pieniędzy, niezależnie od liczby wyświetleń. Choć istnieje wiele wyjątków, to najczęściej polecane są treści przyjemne, odpowiednie również dla młodszych widzów.

Nasz wynik:
[Total: 0 Średnia: 0]