UPL-1 czyli pełnomocnictwa w podatkach

Podziel się z innymi

UPL-1 czyli pełnomocnictwa w podatkach

Jedną z możliwości nowoczesnej e-administracji, jest opcja przygotowania oraz złożenia PIT w formie elektronicznej PIT online. Szczególnie w ostatnim czasie, podatnicy doceniają możliwość pracy zdalnej. Nic więc dziwnego, ze pojawiają się również pytania – co w przypadku standardowego korzystania z pełnomocnika do podpisywania deklaracji (na przykład głównego księgowego lub biura rachunkowego). W tej kwestii również e-administracja ma swoją odpowiedź, która możliwe że w 2020 roku stanie się jeszcze bardziej popularna – chodzi dokładnie o dokument UPL1 – czyli pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji, składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

upl-1

Podstawy prawne i zasady główne funkcjonowania

UPL-1 czyli dokument w formie formularza, składany jest na podstawie uprawnienia określonego w  przepisach ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201), a dokładniej art. 80a, który daje prawo do podpisania deklaracji przez pełnomocnika podatnika, również w przypadku wykorzystywania deklaracji w formie elektronicznej (składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej).

Wyciąg z przepisów:

Ordynacja podatkowa:

Art.  80a.  [Podpisanie deklaracji podatkowej przez pełnomocnika]

§  1.  Jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Zasady ogólne stwierdzają, że pełnomocnictwo należy złożyć organowi właściwemu do spraw podatku, którego dotyczy dana deklaracja. Tak samo zawiadomienie o odwołaniu pełnomocnictwa, należy odpowiednio złożyć do organu właściwego do spraw tego podatku. W przypadku pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji elektronicznej, podatnik powinien skierować jednak do naczelnika skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Może ono być złożone w formie dokumentu elektronicznego. W takim wypadku, pełnomocnictwo do podpisywania deklaracji w formie dokumentu elektronicznego, podatnik składa do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

Budowa formularza od „A” do „E”

UPL1 to dość prosty, 2 stronnicowy formularz, składający się z pięciu części oznaczonych literami od „A” do „E”, gdzie:

  1. – część wymagająca wyboru organu podatkowego, do którego kierowane jest pełnomocnictwo;
  2. – część, w której należy podać dane podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu zagranicznego, który ustanawia pełnomocnika;
  3. – część na wypełnienie danych pełnomocnika, upoważnionego do podpisywania deklaracji za pomocą środków komunikacji elektronicznej;
  4. – okres obowiązywania pełnomocnictwa;
  5. – oświadczenie podatnika (płatnika, inkasenta lub podmiotu zagranicznego). 

Pełnomocnictwo dla podmiotów reprezentowanych wieloosobowo

Jeżeli zeznanie podatkowe może być przygotowane w formie elektronicznej PIT online i podatnik zdecyduje, że chciałby aby deklarację aby podpisał za niego pełnomocnik, powinien pamiętać o prawidłowym i pełnym wypełnieniu i podpisaniu dokumentu pełnomocnictwa. Chodzi głównie o pełnomocnictwa składane przez spółki, często będącymi podmiotami, których deklarację podatkową powinna podpisać więcej niż jedna osoba (np. dwóch członków zarządu). W takim wypadku pełnomocnictwo również powinno zostać udzielone przez wszystkie te osoby.