Reskilling i upskilling – czym są i co daje ich wdrożenie w firmie?
Polskie firmy potrzebują ekspertów technologii informatycznych. Według badań aż 44% pracowników będzie wymagało przekwalifikowania do IT w ciągu maksymalnie 6 miesięcy. Z artykułu dowiesz się czym jest upskilling i reskilling oraz dlaczego ich wdrożenie jest tak ważne zarówno dla pracowników, jak i całej organizacji.
Czym jest reskilling?
Reskilling oznacza nabywanie umiejętności w celu sprawowania nowej roli w firmie. Najczęściej stosuje się go w przypadku wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych lub kiedy pracownik wraca do pracy po dłuższej nieobecności. Organizacja, która wprowadza reskilling nie ponosi kosztów związanych z rekrutacją oraz wdrożeniem nowych pracowników. Ponadto firma, która dba o rozwój swoich pracowników przyciąga najlepszych ekspertów, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku.
Czym jest upskilling?
Upskilling to najskuteczniejszy sposób radzenia sobie z niedoborem pracowników. Polega na zdobywaniu nowych umiejętności, które są niezwykle przydatne w pracy na danym stanowisku. Uczestnictwo w kursach i szkoleniach umożliwia aktualizację wiedzy oraz poznanie nowych narzędzi. Upskilling skupia się na pogłębianiu umiejętności, uzupełniając braki uniemożliwiające efektywne wykonywanie zadań.
Dlaczego warto wdrażać upskilling w organizacjach?
Transformacji cyfrowej nie da się zatrzymać. Pandemia COVID-19 spowodowała przyspieszenie rozwoju technologii, w tym sztucznej inteligencji oraz automatyzację procesów. Inwestowanie w kompetencje cyfrowe pracowników jest dziś nie tyle przywilejem, co koniecznością.
Firma w takiej sytuacji ma dwa wyjścia: albo poszukać specjalistę IT albo przeszkolić już zatrudnionego pracownika. Zdecydowanie warto pochylić się nad drugim rozwiązaniem, gdyż wiąże się ono z oszczędnością czasu i pieniędzy.
Do głównych korzyści podnoszenia kwalifikacji u pracowników należą:
- Wzrost efektywności i wydajności pracy;
- Zaspokojenie oczekiwań w obszarze możliwości rozwoju;
- Spadek rotacji pracowników;
- Zmniejszenie kosztów związanych z przeprowadzaniem rekrutacji zewnętrznych;
- Bardziej zmotywowany i zaangażowany zespół;
- Sprawne osiąganie celów biznesowych;
- Pozytywny wpływ na employer branding.
W przypadku pracowników upskilling umożliwia zdobycie pożądanych przez pracodawców kompetencji, zwiększa poczucie własnej wartości oraz satysfakcji z pracy.
Jak skutecznie poradzić sobie z deficytem pracowników IT?
Aby skutecznie wdrożyć upskilling należy zacząć od poznania słabych stron zespołu oraz potrzeb pracowników. Warto również tworzyć plany rozwojowe w oparciu o perspektywę krótko i długoterminową.
Aby zyskać przewagę nad konkurencją, należy inicjować zmiany. Tym bardziej, że żyjemy w świecie dynamicznych i szybkich przemian oraz błyskawicznego rozwoju technologii. Inwestowanie w rozwój umiejętności technologicznych przynosi wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacji. Pracownicy zyskują nowe umiejętności, które pozwalają im wspinać się po szczeblach kariery zawodowej. Firmy zyskują efektywny zespół najbardziej wartościowych ekspertów.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.