Rekrutacja od A do Z – cz. III

Podziel się z innymi

Trzecia część cyklu na temat skutecznej rekrutacji prowadzi nas w kierunku elementarnym z punktu widzenia przeciętnego pracodawcy. Tym razem skupimy się bowiem na kwestii, co powinno zawierać ogłoszenie o pracę, aby zapewniło jak najszerszy odzew ze strony potencjalnych pracowników. Treść i czytelność – oto maksyma na dziś.

 

Informacje ważne i ważniejsze

Stworzenie satysfakcjonującego dla odbiorcy ogłoszenia o pracę wymaga dochowania kilku zasad. Pierwsza i podstawowa mówi, by nie unikać podawania w nim:

  • nazwy firmy oraz jej danych teleadresowych,
  • miejsca pracy,
  • zakresu zadań,
  • formy zatrudnienia,
  • dni oraz godzin pracy,
  • wysokości wynagrodzenia.

Ostatni z elementów, ukrywany zazwyczaj do chwili przeprowadzenia ewentualnej rozmowy kwalifikacyjnej, z perspektywy kandydata jest najważniejszy. Warto więc wystrzegać się sytuacji, w której zarobki mają stanowić swego rodzaju zaskoczenie.

Kandydaci nie przepadają także za utartymi określeniami w stylu ciekawa praca czy możliwość rozwoju. Jeśli nie zostaną one poparte konkretnymi informacjami, wówczas dojdzie do odfiltrowania i zaliczenia w poczet chwytów marketingowych. To samo dotyczy krótkiego opisu firmy, umieszczanego zwykle na początku ogłoszenia. Aby zainteresować odbiorcę, należy poświęcić odrobinę uwagi zdefiniowaniu, dlaczego własna firma wyróżnia się na tle konkurencji. Mile widziane są również odnośniki do strony firmowej lub wtyczki mediów społecznościowych.

Układ tekstu

Zdecydowanie najczytelniejszą i najbardziej rozpowszechnioną formą przypisaną ogłoszeniom o pracę są listy podzielone na sekcje (opowiemy o nich w dalszej części artykułu). Warto pokusić się w tym miejscu o zastąpienie tradycyjnych myślników tzw. punktorami, które uwzględniają edytory większości serwisów ogłoszeniowych.

Nazwa stanowiska

Z czysto pragmatycznego punktu widzenia: duża część kandydatów posługuje się najbardziej intuicyjnymi frazami w trakcie poszukiwania nowych ofert pracy. Tworząc nazwę pożądanego stanowiska, rozsądnie jest wyjść z tego samego założenia. Lepiej też unikać określeń skomplikowanych (np. młodszy referent ds. administracji i zarządzania dokumentacją) lub obcojęzycznych (np. key account manager), gdyż ich zastosowanie może doprowadzić do niepotrzebnego przedłużenia się procesu rekrutacji.

Obowiązki vel Zakres zadań

Skoro na samym początku ustaliliśmy już, co powinno zawierać ogłoszenie i na czym może zależeć kandydatom, pozostaje zoptymalizować dotychczasowe treści bądź stworzyć je na nowo, jeśli tego wymaga sytuacja. To samo dotyczy obszaru obowiązków, które lepiej nazywać jednak zadaniami czy choćby zakresem zadań. Omawiana sekcja powinna zawierać podstawowe wyzwania pisane świeżo upieczonemu pracownikowi. Nie należy się tu wdawać w szczegóły techniczne, ale nie wypada też pomijać istotnych cech stanowiskowych.

Wymagania vel Oczekiwania

Jak w poprzednim wypadku – wariant oczekiwań sprawdzi się lepiej jako ten subtelniejszy. Oczywiście można go także zastąpić wariacjami w stylu: Jakie mamy wobec Ciebie oczekiwania etc. Co do zasady liczba wymagań nie powinna przekraczać 7 punktów lub zawierać ich więcej, niż liczy sekcja związana z warunkami zatrudnienia.

W pierwszej kolejności należy wymieniać tzw. wymagania bezwarunkowe (np. doświadczenie, wykształcenie, znajomość branży), a dopiero na końcu mile widziane (np. dodatkowe uprawnienia). Nic nie stoi także na przeszkodzie, by odwoływać się do cech miękkich (tu: asertywność, komunikatywność czy zdolność do kooperacji), o ile są one istotne z punktu widzenia konkretnego stanowiska.

Chcąc nieco uatrakcyjnić omawianą sekcję, można uciec się do popularnej metody testowej:

 

Jeśli posiadasz:

  • dwuletnie doświadczenie na podobnym stanowisku,
  • wyższe wykształcenie,
  • wiedzę z zakresu prawa pracy,

 

to właśnie na Ciebie czekamy!

Warunki zatrudnienia vel Oferta

Zadzwoń pod nr (…), aby poznać szczegóły – to nie jest to, co powinno zawierać ogłoszenie. W celu rzeczywistego zachęcenia kandydata do przesłania CV wypada szczegółowo opisać wszelkie benefity wynikające z zatrudnienia w danej firmie. Mogą to być m.in.:

  • wysokość wynagrodzenia z zaznaczeniem, czy chodzi o kwotę brutto, czy netto,
  • opis systemu premiowego,
  • forma zatrudnienia (rodzaj umowy),
  • pakiet socjalny (paczki świąteczne, dofinansowanie dojazdów do pracy, prywatna opieka medyczna itp.),
  • wyjazdy integracyjne,
  • możliwość uczestnictwa w szkoleniach doskonalących,
  • szansa rozwoju zawodowego (opis konkretnej perspektywy awansu).

Nie warto czekać aż do rozmowy kwalifikacyjnej z obwieszczeniem radosnej nowiny. Wręcz przeciwnie – szczegóły oferty należy jasno wyeksponować, a ich liczbę ustalić na poziomie co najmniej adekwatnym do długości listy obowiązków czy wymagań. Naturalnie im więcej korzyści, tym lepiej.

Reasumując, przejrzyście przedstawiona warstwa merytoryczna jest właśnie tym, co powinno zawierać ogłoszenie o pracę. Niemniej w tle rysuje się jeszcze język oraz estetyka, które to zagadnienia poruszymy w kolejnej części cyklu. Zachęcamy do lektury!

Łukasz Jabłoński