Mikrorachunek – najczęściej zadawane pytania przez podatników

Podziel się z innymi

Czy i kiedy dostane informacje w swoim mikrorachunku? Czy na nowy numer rachunku mam wpłacać też ZUS? Co z podatkiem VAT? Jak sprawdzić swój mikrorachunek? Kiedy mikrorachunki będą funkcjonowały? Te i jeszcze więcej pytań pada zarówno bezpośrednio w rozmowach podatników ze specjalistami, jak i w Internecie. Nic dziwnego – nowe rozwiązanie e-administracji zaczyna obowiązywać już niedługo, więc wiedzę należy koniecznie uzupełnić.

Kiedy mikrorachunki rozpoczynają funkcjonowanie?

Według zapowiedzi ustawodawcy, mikrorachunki zostaną uruchomione już 1 stycznia 2020 roku. Zgodnie z tą datą zostaną również wygaszone obecnie funkcjonujące rachunki bankowe urzędów skarbowych (będą pracować do 31 grudnia 2019 roku). Według nowych zasad ustalonych przez ustawodawcę, każdy przelew po 1 stycznia 2020 dotyczący odpowiednich podatków, powinien zostać przelany na odpowiedni mikrorachunek podatkowy – nie ważne jakiego okresu dotyczy. W praktyce oznacza to, że nawet zobowiązania z lat ubiegłych należy wpłacać na nowe numery mikrorachunków, jedynie w tytule przelewu odpowiednio oznaczając, że dotyczą korekty deklaracji zobowiązania archiwalnego.

W jaki sposób otrzymam informacje o swoim indywidualnym mikrorachunku?

Ustawodawca nie przewidział indywidualnego powiadamiania każdego podatnika o jego mikrorachunku. Dlatego każdy podatnik indywidualnie powinien zweryfikować swój numer mikrorachunku podatkowego, a może to zrobić zasadniczo na dwa sposoby: po pierwsze w dowolnym urzędzie skarbowym lub w internetowym narzędziu zwanym generatorem. W celu otrzymania danych wystarczy znać podatkowy numer identyfikacyjny, w postaci PESEL lub NIP.

Kto powinien wygenerować numer rachunku bankowego zgodnie z NIP?

Prowadzący działalność gospodarczą lub będący podatnikiem VAT, a także jeżeli jest płatnikiem podatków lub składek na ubezpieczenie społeczne / zdrowotne – wtedy podatnik powinien podać swój numer NIP. Numer PESEL służyć więc będzie (a contrario) osobom fizycznym, nie prowadzącym działalności gospodarczej, nie zarejestrowanym jako podatnicy VAT.

Co jeżeli zapomnę swój numer mikrorachunku?

Zarówno informacja w urzędach podatkowych jak i generatory mają być docelowo dostępne dla podatników bez przerwy, zarówno teraz przed uruchomieniem reformy związanej z mikrorachunkami, jak i później dla nowych, ale i dla funkcjonujących podatników. W praktyce oznacza to, że jeżeli podatnik zapomni swojego indywidualnego numeru rachunku (mikrorachunku), będzie go mógł w przyszłości sobie przypomnieć.

Czy jest możliwość zrezygnowania z nowych mikrorachunków podatkowych?

Nie, mikrorachunki zostały uruchomione jako obowiązkowe (nie dobrowolne) co oznacza, że podatnicy mają konieczność korzystania z nich w każdym przypadku, jeżeli płacić będą zobowiązania z tytułu PIT, CIT, VAT – po 1 stycznia 2020 roku. Do tej pory funkcjonujące rachunki bankowe urzędów skarbowych przestaną działać po 31 grudnia 2019 roku.

Do jakich rozliczeń służą mikrorachunki?

Mikrorachunki mają służy

podatnikom do wpłacania środków z tytułu podatków PIT, CIT i VAT. Zwroty nadpłat i podatków będą realizowane tak, jak do tej pory. Zapłata z tytułu składek, np. ZUS – również powinna być realizowana tak jak wcześniej.

mikrorachunek