Jak się zabrać do szukania lokalu gastronomicznego?

Podziel się z innymi

Chcesz otworzyć własną restaurację lub kawiarnię? Gastronomia to specyficzny biznes – wymaga sporych nakładów pracy, ale też daje ogromną satysfakcję – oczywiście jeśli wszystko idzie zgodnie z planem – goście dopisują, chwalą dania, wracają znowu i przyprowadzają przyjaciół, a do tego wystawiają pozytywne oceny w systemach rankingowych. Podstawą wykonywania działalności gastronomicznej jest natomiast odpowiedni lokal. Jak go znaleźć? Jak wybrać idealne miejsce na twoją restaurację?

Dobra lokalizacja sposobem na frekwencję

Jeszcze zanim typowy klient sprawdzi ilość gwiazdek przyznanych danemu lokalowi czy otworzy jego menu – zapewne w pierwszej kolejności sprawdzi, czy ma do niego po drodze. Dobra lokalizacja jest podstawą sukcesu w branży gastronomicznej. Najpewniej klient wybierze kafejkę znajdującą się na trasie jego spaceru, nie tę znacznie oddaloną od szlaków komunikacyjnych i popularnych miejsc wypoczynkowych. Idealny będzie więc lokal w ścisłym centrum miasta – na rynku czy starówce. Równie dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie działalności gastronomicznej na peryferiach, ale w pobliżu lokalnej atrakcji lub nawet na jej terenie (np. w galerii handlowej, w parku rozrywki, w budynku kina).

Wyjątkiem jest tutaj nastawienie się na dostawy – wówczas dla klienta nie ma takiego znaczenia położenie lokalu, ale raczej czas i stan, w jakim dotrze do niego zamówienie. To dobre rozwiązanie zwłaszcza dla tych przedsiębiorców, którzy nie mogą pozwolić sobie na płacenie wysokiego czynszu w centrum miasta czy w galerii handlowej.

Czy ten lokal nadaje się na restaurację?

Kiedy jakiś lokal wpadł ci w oko, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jego potencjał jako miejsca do prowadzenia działalności gastronomicznej. Jeśli wcześniej funkcjonowała tutaj restauracja czy kawiarnia, możesz podejrzewać, że lokal jest dobrze przygotowany pod tego typu biznes. Warto jednak również dowiedzieć się, dlaczego dotychczasowy właściciel lub najemca zrezygnował z prowadzenia działalności – czy powodem nie były właśnie obiekcje Sanepidu co do przystosowania lokalu pod restaurację?

Musisz również wiedzieć, jakie wymogi należy spełnić, aby Sanepid dokonał odbioru lokalu. Trzeba wziąć pod uwagę m.in. powierzchnię kuchni i sali dla gości, możliwość wydzielenia „brudnych” i „czystych” szlaków komunikacyjnych, dostatek miejsca do wstawienia niezbędnych sprzętów – chłodziarko-zamrażarek, stołów roboczych, pieców, zmywaków. Poza kilkoma wyjątkami (jak np. restauracja działająca w galerii handlowej), lokal gastronomiczny musi również posiadać toaletę dostępną dla gości.

Kwestie formalne, czyli czy to mi się opłaci?

Jeśli lokalizacja i budynek są odpowiednie, przychodzi czas na dopełnienie formalności. To już niemal ostatni etap i w euforii łatwo o popełnienie błędów. Tymczasem to właśnie przy wertowaniu umówi i innych dokumentów wymagana jest szczególna rozwaga. Zobacz, jakie są całkowite koszty najmu, kto pokrywa koszt normalnego zużycia i reperacji, jakie są warunki rozwiązania umowy, jakie kaucje i kary obowiązują.

Jeśli nie jesteś doświadczony w tych kwestiach i nie masz wykształcenia prawniczego, na tym etapie zawsze warto skonsultować się ze specjalistą, który oceni umowę pod względem formalno-prawnym i pozwoli ci uniknąć w przyszłości niepotrzebnych stresów. Nie ma przy tym znaczenia, czy będziesz właścicielem marki czy franczyzobiorcą – w każdym przypadku podstawą udanej działalności jest uczciwa umowa i opłacalne warunki prowadzenia biznesu.

We wszystkich wspomnianych powyżej kwestiach – od wyboru adresu i konkretnego lokalu, przez analizę dokumentacji i umów, aż po przygotowanie profesjonalnych projektów, w tym projektu technologicznego, warto skorzystać z porad specjalistów. Firmy świadczące usługi konsultingowe i projektanckie posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie, dzięki którym zyskasz pewność, iż twoja restauracja ma realne szanse na powodzenie. Sprawdź zakres oferowanych usług na https://horeca-design.pl/konsultacje/ i dowiedz się, jak podejść do kwestii tworzenia własnego biznesu gastronomicznego od A do Z.