Znaki towarowe – jaką pełnią funkcję?
Znaki towarowe powstały w celu odróżnienia od siebie towarów i usług oferowanych przez różnych przedsiębiorców. Obecnie wyróżnia się różne typy oznaczeń, z czego każdy z nich ma za zadanie stanowić element identyfikacji danej marki na rynku. Jakie są rodzaje znaków towarowych i jakie pełnią funkcję? W poniższym artykule odpowiadamy.
Znaki towarowe – co to takiego?
Dokładną definicję można znaleźć w Ustawie z dnia 30 czerwca 2000 roku – Prawo własności przemysłowej. Zgodnie z zawartymi w niej informacjami, znaki towarowe w najprostszym ujęciu można określić jako każde oznaczenia, które służą odróżnieniu, a więc identyfikacji towarów lub usług, pochodzących od danego przedsiębiorcy. W ten sposób znaki towarowe stają się jednym z elementów majątku firmy, a także składnikiem jej promocji. Nic więc dziwnego, że osoby prowadzące działalność dbają o zagwarantowanie znakom towarowym właściwej ochrony prawnej, dzięki której nie mogłoby dojść do jej naruszenia ze strony osób trzecich. W dodatku stworzenie indywidualnego oznaczenia zapewnia osiąganie korzyści materialnych, związanych z wykorzystaniem znaków w gospodarce rynkowej.
Podział i funkcje znaków towarowych
Wcześniejsze przepisy prawa wskazywały na wymóg graficznej formy znaku towarowego. Przepis ten został jednak zmieniony na skutek rozwijającej się technologii, która daje możliwość stosowania oznaczenia trudnego do przedstawienia w formie graficznej, ale spełniającego funkcję tradycyjnych, obrazkowych symboli. Jak wskazuje adwokat Krzysztof Śpiewak (https://smadwokaci.pl/), w standardowym podziale znaki towarowe występują w formie:
- słownej – ochroną objęta jest wyłącznie nazwa, bez uwzględnienia elementów graficznych,
- graficzno-słowne – zarówno słowo, jak i szata graficzna, mogą zostać objęte ochroną,
- graficznej – to wszystkie, widoczne znaki jak konkretne kształty, czy kolory; w tym wypadku ochronie podlega samodzielna grafika lub element, który stanowi część logo.
Każdy rodzaj znaku towarowego pełni określoną funkcję, która nie tylko nadaje produktom lub usługom indywidualnych cech, ale również oddziałuje na odbiorców. Wśród podstawowych funkcji oznaczeń wyróżnia się funkcję:
- oznaczenia pochodzenia (odróżniającą) – znak towarowy musi spełniać cechy, odróżniające go od konkurencji,
- jakościową (gwarancyjną) – oznaczenie powinno być nośnikiem informacji o faktycznej jakości lub poziomie oferowanych towarów lub usług,
- reklamową – celem znaku towarowego jest zachęcenie potencjalnych klientów do skorzystania z usług lub nabycia określonego towaru, którzy kojarzą oznaczenie z konkretną marką.
Wskazuje się również na inne, dodatkowe funkcje znaków towarowych. Oznaczenia mogą być wykorzystywane w celu pozyskania i utrzymania renomowanej pozycji na rynku. Oprócz tego znaki towarowe stosuje się w ramach ich zdolności do kreowania oczekiwań klientów i wyobrażeń na temat produktów, czy usług. Znaki towarowe powstają także dla podtrzymania zasad przejrzystości na rynku gospodarczym, a więc w celu zapewnienia uczciwej konkurencji.
Zastrzeżenie znaku towarowego – dlaczego jest istotne?
Aby znak towarowy został zastrzeżony, musi zostać zgłoszony i zarejestrowany we właściwym urzędzie do spraw własności przemysłowej. Procedura ta jest wymagana, gdy właściciel przedsiębiorstwa nie chce dopuścić do sytuacji, w której inny właściciel bezprawnie wykorzystuje renomę jego marki. Zastrzeżenie znaku jest więc istotnym krokiem, którego nie można pominąć i dlatego lepiej nie zwlekać z jego rejestracją.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.