PCC-3 zasady nie tylko dla notariuszy
Obowiązki dotyczące podatku od czynności cywilnoprawnych zostały określone w ustawie z dnia 9 września 2000 roku, o podatku od czynności cywilnoprawnych (zwana dalej „ustawa PCC”). W wielu przypadkach płatnikami tego podatku będą notariusze, ze względu na to, że duża część czynności cywilnoprawnych objętych tym podatkiem dokonywana jest w formie aktu notarialnego. Nie mniej każdy podatnik powinien znać chociaż podstawowe obowiązki związane z PCC i jego drukiem zeznaniowym, czyli PCC-3, ponieważ może okazać się, że odpowiedzialność podatkową poniesie właśnie podatnik – osobiście.
Zasady podlegania i niepodlegania podatkowi PCC
Obok podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, drugim bardzo popularnym zobowiązaniem podatkowym jest podatek od czynności cywilnoprawnych (zwany dalej „podatek PCC”). Podatkowi temu podlegają z zasady wszystkie czynności cywilnoprawne, takie jak umowa sprzedaży, umowa zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowa pożyczki, umowa darowizny, umowa dożywocia, ustanowienie hipoteki, umowa depozytu nieprawidłowego, umowa spółki, zmiany tych umów, orzeczenia lub ugody, wywołujące takie skutki prawne jak czynności umów wymienione wcześniej. Pełny katalog podatnik może znaleźć w art. 1 ustawy o PCC (Zakres opodatkowania).
Ustawa PCC ustanawia jednak dość szeroki katalog wyłączeń i określa, że podatkowi PCC nie podlegają czynności cywilnoprawne w sprawach alimentacyjnych, opieki, kurateli, przysposobienia, ubezpieczenia społecznego, zdrowotnego, opieki społecznej, ulg dla żołnierzy, wyboru prezydenta, do Sejmu, Senatu i organów samorządowych, zatrudnienia, świadczeń socjalnych i wynagrodzeń za pracę, łączenia spółek kapitałowych oraz wielu innych, określonych przede wszystkim w art. 2 ustawy PCC (Wyłączenia)
Możliwość pracy online nad PCC-3 i Urzędowe Poświadczenie Odbioru
PCC-3 – czyli deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, może zostać złożona w formie tradycyjnej oraz w wersji elektronicznej. Należy przygotować i złożyć ją w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego. W przypadku składania dokumentu przez internet, liczy się data nadania potwierdzona na dokumencie UPO – czyli Urzędowym Potwierdzeniu Odbioru. Nie ma natomiast znaczenia, kiedy faktycznie dotrze do urzędu lub kiedy urzędnicy odczytają dokument.
Urzędowe Poświadczenie Odbioru jest dowodem i potwierdzeniem złożenia deklaracji podatkowej w formie elektronicznej. Każdy wysłany dokument elektroniczny uzyskuje unikalne numery referencyjne, czyli specjalny 32 znakowy numer, dzięki któremu można zweryfikować status wysłanego dokumentu. W tym miejscu warto podkreślić, że samo wysłanie pliku PCC-3 nie jest równoznaczne z jego wysłaniem. Deklaracja musi uzyskać odpowiedni status – deklarujący, że plik „przeszedł” przez łącze. Poprawny status oznaczono numerem 200 – prawidłowo złożony. Po otrzymaniu takiego pozytywnego statusu, podatnik może od razu pobrać UPO. Jest to jedyne formalne potwierdzenie dokonania obowiązku podatkowego w terminie, dlatego warto pobrać i odpowiednio zapisać lub wydrukować UPO.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.