Jak nie stresować się pracą? Dowiedz się, jak opanować nerwy
Jak nie stresować się pracą? Dowiedz się, jak opanować nerwy i zachować spokój w pracy
Praca powinna nie tylko zapewniać regularny dopływ gotówki, ale dawać nam spełnienie i stawiać wyzwania, które prowadzą do osobistego rozwoju oraz zdobycia nowych umiejętności. Często jednak nadmiar zawodowych obowiązków lub wymagający przełożony wywołują niepotrzebny stres i negatywnie wpływają na nasze samopoczucie. Jak nie stresować się pracą? Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, jak opanować nerwy i zachować spokój w pracy!
Jakie są przyczyny stresu w pracy?
Współczesny człowiek niemal jedną trzecią życia spędza w pracy. Żyjemy w ciągłym pośpiechu, rywalizujemy z innymi na każdym kroku, często bierzemy za dużo na własne barki. W efekcie tego jesteśmy przemęczeni zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Żeby wiedzieć, jak nie stresować się pracą, a tym samym uniknąć wielu negatywnych skutków tego stanu rzeczy, warto zastanowić się najpierw, co ów stres wywołuje.
Najczęstsze przyczyny stresu w pracy zawodowej to:
- trudne relacje z przełożonym lub zespołem,
- zbyt wiele obowiązków, niejasny zakres obowiązków, obowiązki wykraczające poza zakres Twoich umiejętności,
- mobbing i ostracyzm,
- praca zmianowa, która zaburza naturalny rytm dobowy,
- brak „work-life balance”, czyli równowagi między życiem prywatnym i zawodowym (nadgodziny, praca w weekendy, „zabieranie pracy do domu”),
- nadmierna presja i niezdrowa rywalizacja,
- brak poczucia docenienia (brak informacji zwrotnej, brak systemu nagradzania),
- praca w trudnych warunkach,
- strach przed zwolnieniem.
Objawy i skutki stresu w pracy
Długotrwały stres może prowadzić do permanentnego rozdrażnienia, wahań nastroju i ogólnego niezadowolenia. W efekcie tego wszystkiego możemy całkowicie stracić radość z wykonywanej pracy (dojdzie do tzw. wypalenia zawodowego). Przewlekły stres może wręcz zaowocować stanami depresyjnymi, atakami paniki i wrzodami żołądka. To również przyczyna osłabionej odporności organizmu, przez co jesteśmy bardziej podatni na złapanie infekcji. Stres w pracy może też prowadzić do bólów głowy, nudności, wzmożonej potliwości, skoków wagi (np. poprzez „zajadanie stresu”).
To błędne koło – problemy w pracy prowadzą do problemów z bezsennością, przez co jesteśmy na okrągło zmęczeni i nie możemy się skoncentrować, a tym samym pracujemy mniej efektownie. Im bardziej jesteśmy wystawieni na stres, tym większą czujemy potrzebę, by się go pozbyć. Zmiana pracy to często ostateczne rozwiązanie, natomiast zanim zdecydujemy się na tak drastyczne kroki, warto zastanowić się, co jeszcze można zrobić. Sposobów, by nie stresować się pracą, jest wiele. Kilka sprawdzonych przedstawiamy w akapicie poniżej.
Jak nie stresować się pracą? Najważniejsze porady
Wiesz już, jakie są częste przyczyny stresu w pracy oraz do czego może prowadzić przewlekły stres związany z życiem zawodowym. Najwyższa pora poznać kilka wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak nie stresować się pracą:
- Stawiaj sobie realne cele, które nie będą wymagały od Ciebie pracy po godzinach i robienia czegoś ponad siły.
- Rób swoje i nie porównuj się do innych, nie staraj się za wszelką cenę być najlepszym, bo czasem efekt może być odwrotny.
- Skrupulatnie zaplanuj zadania na każdy dzień, żeby od razu wiedzieć, za co się zabrać i nie tracić niepotrzebnie czasu.
- Pamiętaj o przerwach w pracy, które mogą poprawić Twoją efektywność.
- Naucz się odmawiać lub sygnalizować, że masz za dużo na głowie.
- Jeśli problemem jest konflikt z przełożonym lub członkiem zespołu, spróbuj go rozwiązać szczerą rozmową.
- Nie zapominaj, że po pracy powinno się mieć czas dla siebie – odpocznij, zrelaksuj się, postaraj zapomnieć o pracy w czasie wolnym.
- Spróbuj chodzić spać o normalnej porze, by rano budzić się wyspanym i wypoczętym.
Zbuduj odporność na stres i zdefiniuj jego źródła
Postaraj się także zbudować indywidualną odporność na stres. Nie na wszystkie sytuacje w pracy możesz mieć wpływ, dlatego czasem warto się uodpornić i przygotować na zbyt krótki deadline lub konieczność współpracy z kimś, kto – mówiąc delikatnie – nie jest Twoim najlepszym przyjacielem. W zwalczaniu stresu może pomóc zdrowy tryb życia (odpowiednia dieta, regularna aktywność fizyczna, wygospodarowanie właściwej ilości czasu na sen i odpoczynek). Wypoczęty i zdrowy organizm jest mniej podatny na efekty uboczne stresu, o których pisaliśmy we wcześniejszych akapitach.
Ponadto warto zdefiniować źródła stresu: zadać sobie pytanie, dlaczego określone czynności w pracy tak bardzo nas stresują. Takie działanie nie tylko pozwoli oswoić się ze źródłem stresu, ale i podjąć odpowiednie kroki, by je zwalczyć. Niekiedy warto spojrzeć na całą sytuację z innej perspektywy, nabrać dystansu, porozmawiać ze znajomymi z pracy i zapytać, czy byli w podobnej sytuacji. Może nie trzeba też od razu zakładać najbardziej pesymistycznych scenariuszy, a w relacjach zawodowych zgadzać się na każde dodatkowe zadanie, zwłaszcza jeśli ma być wykonane kosztem Twojego zdrowia.
Podsumowanie, czyli jak nie stresować się pracą w XXI wieku
Niekiedy może nam się wydawać, że stres jest nieodłączną częścią pracy. Warto walczyć z takim sposobem myślenia i zrobić wszystko, by zminimalizować codzienny stres. Pierwszym krokiem do pokonania problemu jest jego zdiagnozowanie – zastanów się, co sprawia, że stresujesz się w pracy. Relacja z szefem, nadmiar obowiązków, krótkie deadline’y? Pamiętaj, że z każdej sytuacji jest wyjście.
Postaraj się zadbać o zdrowe nawyki, które mogą pomóc Ci zwalczyć stres i jego nieprzyjemne konsekwencje. Pamiętaj, że przewlekły stres może prowadzić do wielu problemów zdrowotnych, zarówno fizycznych, jak i psychicznych, dlatego już dziś postaraj się z nim walczyć! Wykorzystaj porady zaproponowane w tym artykule i uwolnij się od stresu w pracy!
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.