Bezpieczna praca z domu: 7 zasad, których musisz przestrzegać
W przypadku zajęć typowo biurowych możliwość pracy zdalnej stała się w ostatnich czasach już niemal standardem. Praca z domu, zarezerwowana wcześniej tylko dla wybranych grup zawodowych, w wyniku sytuacji zagrożenia epidemią stała się pożądaną normą. Sam komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, wygodne miejsce do siedzenia i sprawna myszka to za mało, aby zapewnić zarówno komfort pracy, jak i bezpieczeństwo danych firmowych. Przedstawiamy 7 zasad, które pomogą zadbać o efektywną i bezpieczną pracę zdalną.
1. Innego komputera używaj do pracy, a innego do rozrywki
Jeśli to tylko możliwe, nie korzystaj z komputera, na którym pracujesz, do grania w gry komputerowe, oglądania filmów albo innych prywatnych celów. Wszystkie tego typu czynności zwiększają prawdopodobieństwo zainfekowania komputera przez złośliwe oprogramowanie i utraty ważnych firmowych danych albo uszkodzenia komputera – zwłaszcza jeśli zdarza ci się pobierać filmy i muzykę z niepewnych źródeł. Z wymienionych względów najlepszą (i to zarówno z punktu widzenia pracodawcy, jak i pracownika) opcją jest udostępnienie przez pracodawcę laptopa lub komputera służbowego do pracy w domu. Pracownik ma wtedy do dyspozycji dwa sprzęty, i ten dostarczony przez pracodawcę powinien być przez niego używany wyłącznie do celów służbowych.
2. Stosuj bezpieczne hasła
Do zabezpieczenia dostępu do komputera, jak również logowania się na pocztę służbową, na serwer i do wszystkich programów lub narzędzi używanych w trakcie pracy używaj silnych, odpowiednio złożonych haseł. Dobra praktyka wskazuje, aby hasło składało się co najmniej z kilkunastu znaków, w tym przynajmniej jednej dużej litery, jednej cyfry i jednego znaku specjalnego. Nie jest dobrym pomysłem stosowanie takiego samego hasła w różnych miejscach: lepiej stosować unikalne hasła lub przynajmniej mieć ich kilka do zamiennego stosowania. Przydatny może okazać się menedżer haseł, który w bezpieczny sposób zbierze hasła z różnych programów i aplikacji, zapobiegając ich zaginięciu.
3. Blokuj komputer
Bardzo ważną zasadą dotyczącą bezpieczeństwa jest blokowanie komputera za każdym razem, kiedy od niego odchodzimy. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, gdy pracę wykonuje się w miejscach publicznych, takich jak kawiarnia, biblioteka, poczekalnia u lekarza lub lotnisko, jednak nawet pracując w domu, powinno się zawsze blokować komputer, odchodząc od sprzętu. Zwłaszcza jeśli w domu są dzieci lub zwierzęta, które mogłyby w czasie zabawy nieumyślnie nacisnąć jakiś klawisz na klawiaturze. Aby ułatwić sobie życie, ustaw w swoim komputerze lub laptopie funkcję automatycznego blokowania po kilku minutach bezczynności: w ten sposób nigdy nie zapomnisz o zabezpieczeniu sprzętu, gdy wychodzisz np. do toalety lub na kawę.
4. Zainstaluj VPN
VPN, czyli wirtualna prywatna sieć, to rodzaj filtra bezpieczeństwa nakładanego na domowe połączenie z internetem. Surfując po sieci, użytkownik, który połączy się za pomocą VPN z siecią udostępnianą przez pracodawcę, nie udostępnia swojego adresu IP. Wszystkie jego działania powiązane są z IP sieci i mogą być obserwowane jedynie przez innych użytkowników należących do tej sieci. W ten sposób wszystkie poufne informacje związane z działalnością firmy są chronione. Połączenie z VPN jest szczególnie ważne, jeśli do pracy korzysta się z internetu udostępnianego publicznie, takiego jak Wi-Fi w kawiarniach, na dworcu czy dostęp do internetu typu hotspot.
5. Broń się przed wirusami
Dobre oprogramowanie antywirusowe na komputerze lub laptopie, którego używamy do celów służbowych, to podstawa. Dlatego, nawet jeśli do tej pory nie korzystałeś z zabezpieczenia przed złośliwym oprogramowaniem, koniecznie zrób to teraz. Jeżeli pracodawca nie udostępnił ci komputera lub laptopa służbowego do pracy zdalnej i będziesz wykonywać zadania służbowe na prywatnym sprzęcie, instalacja skutecznego programu antywirusowego powinna poprzedzać jakiekolwiek inne działania, jakie podejmiesz. Ponieważ zabezpieczenie przed utratą danych i uszkodzeniem służbowych plików leży przede wszystkim w interesie pracodawcy, możesz ubiegać się o sfinansowanie zakupu licencji antywirusowej na twój domowy komputer.
6. Korzystaj tylko z bezpiecznych form komunikacji
Pracując z domu lub innego miejsca poza siedzibą pracodawcy należy zwrócić szczególną uwagę, ale wiadomości i pliki związane z pracą były przesyłane tylko z poczty służbowej, nigdy prywatnej. Do wymieniania wiadomości i materiałów z innymi pracownikami lub klientami należy korzystać tylko z udostępnianych przez pracodawcę narzędzi. Jeśli ten nie udostępnia żadnych specjalnych programów, można korzystać z ogólnodostępnych – ale tylko sprawdzonych – aplikacji. Dobrym pomysłem jest też korzystanie z opcji udostępniania w chmurze, ale warto to robić tylko na renomowanych, sprawdzonych portalach. Nigdy nie wysyłaj żadnych ważnych plików ani wiadomości służbowych przez prywatne komunikatory: jest to nie tylko mało profesjonalne, ale i bardzo ryzykowne.
7. Bądź czujny i konsultuj wątpliwości
Wszelkiego rodzaju ataki spamerskie, hakerskie i próby wyłudzenia danych nie ustają automatycznie, gdy przenosisz się na zdalny tryb pracy. Wręcz przeciwnie: w okresie, gdy duża liczba firm dopiero po praz pierwszy zdecydowała się na taki tryb działania, zagrożenie może być dużo większe. Ponadto pracownicy, zdani często sami na siebie z powodu braku stałego przepływu informacji w ramach zespołu, mają utrudniony dostęp do firmowego działu IT, a to może powodować dodatkowe narażenie na problemy. Z wymienionych względów koniecznie zwracaj uwagę na wszystkie podejrzane maile i komunikaty: nigdy nie klikaj niepewnych linków i nie otwieraj plików z niezaufanych źródeł. W razie jakichkolwiek podejrzeń pamiętaj, że zapytanie informatyka o bezpieczeństwo jakiegoś działania zajmie tylko kilka minut. Naprawianie szkód wynikłych z zawirusowania służbowego sprzętu albo utraty ważnych danych to nieporównanie gorsza sytuacja.
Opracowanie: Marek z serwisu TopVPN.pl, zajmującego się bezpieczeństwem w sieci oraz testowaniem i recenzowaniem usług VPN. W tym polecane do pracy zdalnej z domu polskie VPN.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.
Ja akurat sugerowałem się rankingiem na stronie https://vpnmaniak.pl i tam polecają na pierwszym miejscu Express VPN. Osobiście korzystam z Nord VPN i jestem bardzo zadowolony z szybkości.