Reskilling i upskilling – czym są i co daje ich wdrożenie w firmie?

Podziel się z innymi

Polskie firmy potrzebują ekspertów technologii informatycznych. Według badań aż 44% pracowników będzie wymagało przekwalifikowania do IT w ciągu maksymalnie 6 miesięcy. Z artykułu dowiesz się czym jest upskilling i reskilling oraz dlaczego ich wdrożenie jest tak ważne zarówno dla pracowników, jak i całej organizacji.

Czym jest reskilling?

Reskilling oznacza nabywanie umiejętności w celu sprawowania nowej roli w firmie. Najczęściej stosuje się go w przypadku wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych lub kiedy pracownik wraca do pracy po dłuższej nieobecności. Organizacja, która wprowadza reskilling nie ponosi kosztów związanych z rekrutacją oraz wdrożeniem nowych pracowników. Ponadto firma, która dba o rozwój swoich pracowników przyciąga najlepszych ekspertów, wzmacniając tym samym swoją pozycję na rynku.

Czym jest upskilling?

Upskilling to najskuteczniejszy sposób radzenia sobie z niedoborem pracowników. Polega na zdobywaniu nowych umiejętności, które są niezwykle przydatne w pracy na danym stanowisku. Uczestnictwo w kursach i szkoleniach umożliwia aktualizację wiedzy oraz poznanie nowych narzędzi. Upskilling skupia się na pogłębianiu umiejętności, uzupełniając braki uniemożliwiające efektywne wykonywanie zadań.

Dlaczego warto wdrażać upskilling w organizacjach?

Transformacji cyfrowej nie da się zatrzymać. Pandemia COVID-19 spowodowała przyspieszenie rozwoju technologii, w tym sztucznej inteligencji oraz automatyzację procesów. Inwestowanie w kompetencje cyfrowe pracowników jest dziś nie tyle przywilejem, co koniecznością.

Firma w takiej sytuacji ma dwa wyjścia: albo poszukać specjalistę IT albo przeszkolić już zatrudnionego pracownika. Zdecydowanie warto pochylić się nad drugim rozwiązaniem, gdyż wiąże się ono z oszczędnością czasu i pieniędzy.
Do głównych korzyści podnoszenia kwalifikacji u pracowników należą:

  • Wzrost efektywności i wydajności pracy;
  • Zaspokojenie oczekiwań w obszarze możliwości rozwoju;
  • Spadek rotacji pracowników;
  • Zmniejszenie kosztów związanych z przeprowadzaniem rekrutacji zewnętrznych;
  • Bardziej zmotywowany i zaangażowany zespół;
  • Sprawne osiąganie celów biznesowych;
  • Pozytywny wpływ na employer branding.

W przypadku pracowników upskilling umożliwia zdobycie pożądanych przez pracodawców kompetencji, zwiększa poczucie własnej wartości oraz satysfakcji z pracy.

Jak skutecznie poradzić sobie z deficytem pracowników IT?

Aby skutecznie wdrożyć upskilling należy zacząć od poznania słabych stron zespołu oraz potrzeb pracowników. Warto również tworzyć plany rozwojowe w oparciu o perspektywę krótko i długoterminową.

Aby zyskać przewagę nad konkurencją, należy inicjować zmiany. Tym bardziej, że żyjemy w świecie dynamicznych i szybkich przemian oraz błyskawicznego rozwoju technologii. Inwestowanie w rozwój umiejętności technologicznych przynosi wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i organizacji. Pracownicy zyskują nowe umiejętności, które pozwalają im wspinać się po szczeblach kariery zawodowej. Firmy zyskują efektywny zespół najbardziej wartościowych ekspertów.