8 sposobów na zwiększenie wydajności w pracy
Efektywność w pracy to niezwykle ważny aspekt, który decyduje o skuteczności i wynikach. Aby wykonywanie obowiązków zawodowych było jak najbardziej wydajne, należy przede wszystkim uporządkować harmonogram i ustalić hierarchię, dzięki której najważniejsze zadania będą wykonywane priorytetowo. Co zrobić, by w pracy osiągać satysfakcjonujące rezultaty?
1. Zaplanuj codzienną rutynę
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że codzienna rutyna ma ogromne znaczenie. Służy ona przede wszystkim emocjonalnemu i fizycznemu przygotowaniu do całego dnia. Warto zatem postawić na nieco wcześniejszą pobudkę i zacząć dzień szybciej niż 30 minut przed rozpoczęciem pracy. Co powinna obejmować taka rutyna? Przede wszystkim pobudzające do działania ćwiczenia (krótki jogging, rozciąganie, trening ogólnorozwojowy), wartościowy posiłek pełen cennych węglowodanów i białka, a także czynności odprężające (przegląd prasy, słuchanie muzyki).
2. Pij dużo płynów i zdrowo się odżywiaj
Dieta to jeden z czynników mających olbrzymi wpływ na codzienne funkcjonowanie i jakość wykonywanych obowiązków (także tych zawodowych). Planuj więc posiłki i dbaj o to, aby zawierały niezbędne witaminy C, H, A, D oraz te z grupy B. Nie należy także zapominać o regularnym spożywaniu energetycznych przekąsek i nawadnianiu. Eksperci zalecają, aby wypijać od 2 do 2,5 litra płynów dziennie, ponieważ już nawet lekkie niedobory mogą skutkować obniżeniem zdolności koncentracji nawet o 30%.
3. Stwórz listę zadań
Do działania i produktywnej pracy motywuje także lista zadań. Wypisanie wszystkich obowiązków pozwoli na kontrolowanie postępów, a widok wykonanych i przekreślonych na kartce obowiązków będzie niezwykle satysfakcjonujący. Należy jednak pamiętać o racjonalnym działaniu – wyznaczanie zbyt wielu celów jednego dnia nie sprawdzi się, a zbyt duża ich liczba podziała demotywująco i będzie miała całkowicie odmienny skutek.
4. Dbaj o wzrok
Codzienna praca przed komputerem i korzystanie z urządzeń mobilnych nie wpływają pozytywnie na narząd wzroku. Warto pamiętać, że skutki przemęczania oczu mogą być powodem nawracających migren, niewyraźnego widzenia a nawet światłowstrętu. Wydajna praca wiąże się zatem nierozerwalnie z regularnym odrywaniem wzroku od komputera, wykonywaniem prostych ćwiczeń polegających na intensywnym mruganiu i wpatrywaniu się w odległe punkty za oknem, a także badaniach kontrolnych.
5. Rób aktywne przerwy
Większej wydajności w pracy sprzyjają także aktywne przerwy. Dobrym rozwiązaniem będzie spędzenie kilku lub kilkunastu minut na świeżym powietrzu, krótki spacer czy rozmowa ze współpracownikami. Nie zaleca się jednak korzystania w tym czasie z telefonu i innych urządzeń mobilnych, które nie tylko nie sprzyjają zachowaniu odpowiedniej postawy ciała („syndrom użytkownika smartfona”), ale również nie pozwalają na odpoczynek narządu wzroku.
6. Postaw na hobby
Choć pozornie mogłoby się wydawać, że sposób spędzania wolnego czasu nie ma wpływu na jakość wykonywanej pracy, to tego rodzaju aktywność ma jednak spore znaczenie. Relaks i rozwijanie zainteresowań wpływa na organizm kojąco, a co za tym idzie – motywuje i pobudza do działania (także zawodowego!). Obecnie coraz więcej przedsiębiorstw, chociażby takich jak http://bridgestone-stargard.pl/kontakt, decyduje się na wspieranie pracowników i pomoc w realizowaniu pasji poprzez dofinansowanie zajęć sportowych czy możliwość uczestnictwa w wolontariacie pracowniczym.
7. Uporządkuj miejsce pracy
Bałagan nie sprzyja efektywnemu działaniu i realizacji wyznaczonych celów, a co za tym idzie – obniża koncentrację i wpływa negatywnie na wydajność w pracy. Od czego więc zacząć porządki? Priorytetem jest usunięcie przedmiotów, które mogą rozpraszać, a także wyrzucenie wszystkich zbędnych przyborów. Obowiązkowym krokiem jest także dokładne wyczyszczenie miejsca pracy.
8. Zadbaj o własny komfort
Komfortowe warunki = wydajność i chęć do pracy. Ważne, aby przestrzeń była jak najlepiej zaaranżowana i dostosowana do potrzeb. Doskonale sprawdzą się zielone elementy wystroju i rośliny, które mają również pozytywny wpływ na jakość powietrza (świetną alternatywą są np. paprocie, które pozwalają m.in. zachować równowagę pomiędzy ilością atomów dodatnich i ujemnych). Należy także zadbać o odpowiednie oświetlenie oraz temperaturę (maksymalnie 21-23°C).
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.