Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Pracodawcy coraz bardziej wrażliwi na internetową krytykę

krytyka pracodawcy
Podziel się z innymi

Pracownicy krytykujący swoich pracodawców w internecie mogą zostać uznani za osoby niegodne zaufania i narażające firmę na utratę prestiżu. To z kolei może nieść ze sobą poważne konsekwencje dla krytykantów, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do rozwiązania umowy o pracę z winy pracownika.

Nie od dziś wiadomo, że internet to największa skarbnica informacji na świecie. Możliwość zachowania anonimowości daje wielu osobom komfort w wyrażaniu swoich opinii i spostrzeżeń, którymi trudno dzielić się wprost w obawie przed konsekwencjami. Jednak z roku na rok treści zamieszczane w internecie coraz częściej podlegają kontroli czego przykładem jest Poczta Polska, informującą w swojej wewnętrznej sieci o konsekwencjach wyciąganych w stosunku do pracowników, którzy komentarzami w internecie mogą zaszkodzić wizerunkowi spółki.

Po publikacji informacji w internecie rozgorzała dyskusja. Poczcie Polskiej zarzucano między innymi inwigilacje pracowników co miałoby być niezgodne z prawem. Okazuje się to jednak nie do końca nieprawdą. Według ekspertów od prawa pracy każda firma ma prawo wyciągać konsekwencje wobec podwładnych publikujących o niej niepochlebne informacje w internecie, gdyż każdy z pracowników zobowiązany jest do lojalności wobec swojego pracodawcy – a co za tym idzie – nie może on szkodzić jego wizerunkowi. Najpoważniejsze konsekwencje grożą pracownikom, którzy na forach internetowych publikują informacje tajne tj. umowy handlowe zawierane przez firmę, czy sposób przechowywania przez nią pieniędzy. W przypadku gdy osoba upubliczniająca takie informacje zostanie zidentyfikowana, ma bardzo małe szanse na uniknięcie odpowiedzialności w trakcie ewentualnego procesu sądowego. A firmy rzadko przechodzą obojętnie wobec krytyki, gdyż w czasach globalnej wymiany informacji budowanie pozytywnego wizerunku jest jednym z głównych czynników zapewniających materialne zyski.

Spory z pracodawcami warto zatem rozwiązywać w cztery oczy, bo konsekwencje wynikające z rozpowszechniania informacji o firmie mogą być poważniejsze, niż wielu się wydaje. Może to skutkować utratą aktualnej posady, ale także przyczynić się do problemów ze znalezieniem nowej. W dobie rozkwitu rodzimego rynku pracy pracodawcy coraz częściej muszą radzić sobie z rotacją pracowniczą, więc lojalność wobec firmy może już niedługo okazać się nie mniej ważna niż doświadczenie zawodowe, czy specjalistyczna wiedza.

Znajdź odpowiedniego pracodawcę w naszym katalogu pracodawców!