Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Kiedy zarejestrować się w urzędzie pracy?

Podziel się z innymi

Status bezrobotnego daje wiele korzyści, jak prawo do zasiłku oraz ubezpieczenie zdrowotne. Osoby poszukujące pracy mają dostęp do ofert zatrudnienia, a także profesjonalnego wsparcia przez doradcę zawodowego. Bezrobotny na preferencyjnych warunkach może być skierowany do pracy, ponadto ma możliwość skorzystania z bogatej oferty szkoleń, stypendiów i dofinansowań.  W jakim terminie i jak można zarejestrować się w PUP?  Kto nie uzyska statusu osoby bezrobotnej?

Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?

Możliwe sposoby rejestracji w PUP:

Poprawna rejestracja zostanie potwierdzona wydaną decyzją przez PUP.

W jakim terminie zarejestrować się jako bezrobotny?

Osoba bezrobotna i poszukująca pracy sama może zdecydować, kiedy zarejestrować się w urzędzie pracy – przepisy nie narzucają terminów, może to być np. następny dzień po ustaniu zatrudnienia.

Prawo jednak dokładanie reguluje kwestię rejestracji w przypadku, gdy przysługuje wypłata zasiłku dla bezrobotnych i możliwość ta będzie wykorzystana. Jeżeli w ciągu 18 miesięcy poprzedzających rejestrację, osoba przepracowała 365 dni bez przerwy, rejestracji musi dokonać w ciągu 6 miesięcy od ustania zatrudnienia. W przypadku, gdy wystąpiły przerwy, skracają one okres 6 miesięcy.

Jakie dokumenty potrzebne do rejestracji w urzędzie pracy?

  1. wypełniona karta rejestracyjna
  2. dokument tożsamości
  3. potwierdzenie wykształcenia i posiadanych kwalifikacji (świadectwo szkolne, dyplom ukończonych studiów, zaświadczenie o odbytych kursach)
  4. świadectwa pracy
  5. zaświadczenie o przeciwwskazaniach do wykonywania określonych prac (jeżeli dotyczy)
  6. decyzja o przyznaniu/wstrzymaniu renty (jeżeli dotyczy)
  7. byli przedsiębiorcy muszą przedłożyć decyzję o wykreśleniu z CEIDG, a ponadto zaświadczenie z ZUS o opłacaniu składek
  8. osoby, które w ciągu 18 miesięcy przed datą rejestracji w PUP, pobierały zasiłek chorobowy, macierzyński lub świadczenie rehabilitacyjne, są zobowiązane przedstawić stosowne zaświadczenie wraz ze wskazaną podstawą wymiaru
  9. zaświadczenie o zdolności do podjęcia zatrudnienia – dotyczy osób, które na co najmniej 30 dni przed datą rejestracji w PUP przebywały na zwolnieniu lekarskim
  10. orzeczenie o stopniu niepełnosprawności (jeżeli dotyczy)

Czy można zarejestrować się jako osoba bezrobotna w kilku urzędach pracy?

Można dokonać rejestracji wyłącznie w jednym urzędzie odpowiednim ze względu na miejsce zameldowania stałego lub czasowego. Jeżeli osoba nie posiada adresu zameldowania, wówczas powinna zgłosić się do powiatowego urzędu pracy, na obszarze którego przebywa.

Kto NIE może zarejestrować się w urzędzie pracy?

Podstawa prawna