Kandydaci aktywni, kandydaci pasywni, mistrzowskie profile zawodowe i spersonalizowane linki. Brzmi to wprawdzie jak czarna magia, ale tak właśnie wygląda era rekrutacji typu direct search. Jeśli jeszcze nie wiesz, jak skutecznie szukać pracy za pomocą serwisu LinkedIn, to wprowadzimy Cię w annały pracy całej skomplikowanej maszynerii.
Komu dedykowano LinkedIn
Pierwsza informacja, która rzuca się w oczy po wyszukaniu frazy LinkedIn, mówi, że mamy do czynienia z największą na świecie siecią profesjonalistów. Co to w praktyce oznacza? Serwis jest przeznaczony dla asystentów, specjalistów, menadżerów, członków rad nadzorczych etc. W przypadku kadry niższego szczebla tworzenie tam konta można uznać, delikatnie rzecz ujmując, za mało efektywne. Oczywiście zawsze istnieje szansa, że któraś z umiejętności danego kandydata zainteresuje headhunterów, niemniej będzie miał on na ogół większe szanse w rekrutacjach tradycyjnych: ogłoszenie – odpowiedź.
Jeśli jednak w grę wchodzi chęć zmiany stanowiska, związana z poszerzaniem lub zdobywaniem nowych kompetencji, wówczas rejestracja na LinkedIn ma wszelkie uzasadnienie. Przecież od czegoś trzeba zacząć, aby pewnego dnia móc odebrać prywatną wiadomość od rekrutera.
Jak skutecznie szukać pracy za pośrednictwem serwisu?
Headhunterzy posługują się na LinkedIn metodą direct search, czyli bezpośredniego poszukiwania wyspecjalizowanych kandydatów. Są to najczęściej osoby już zatrudnione i nieuczestniczące w żadnych procesach rekrutacyjnych (tzw. kandydaci pasywni).
Tym samym wyjaśnienie, jak skutecznie szukać pracy poprzez LinkedIn, sprowadza się do prostego stwierdzenia: odpowiednio się przygotowując. Na samym początku należy zadbać o swój profil, uzupełniając wszelkie niezbędne informacje – celem jest wspomniany na wstępie status mistrzowski. Aby nadać profilowi ludzką twarz, warto opatrzyć go ponadto profesjonalnym zdjęciem. To istotny wymóg, gdyż LinkedIn jest przestrzenią zarezerwowaną dla spotkań biznesowych, gdzie nie ma miejsca na selfie lub komiczne stroje.
Kolejne kroki to:
- stworzenie krótkiego, acz treściwego podsumowania zawodowego,
- uzyskanie spersonalizowanego linku profilowego,
- zgromadzenie rekomendacji oraz potwierdzeń posiadanych kompetencji od innych użytkowników serwisu,
- dołączenie do grup branżowych, związanych z obecnym lub potencjalnym stanowiskiem,
- zasilenie grup dedykowanych poszukiwaniu pracy – np. Headhunter Polska czy GoldenLine.
Aktywność popłaca
Przebycie wszystkich powyższych etapów nie oznacza bynajmniej, że można osiąść na przysłowiowych laurach i oczekiwać rychłego zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną. LinkedIn powstał z myślą o aktywnej wymianie doświadczeń, dzieleniu się wiedzą, zawiązywaniu nowych kontaktów biznesowych. Aby w pełni realizować wspomniane cele, warto pokusić się o:
- regularne publikowanie odnośników do artykułów branżowych (lub tworzenie własnych artykułów eksperckich),
- udzielanie się w grupach,
- zawiązywanie relacji z innymi członkami społeczności poprzez wspólnych znajomych (tu: funkcja przedstawień),
- analizowanie statystyk profilu i bieżące modyfikowanie strategii aktywności,
- śledzenie profili potencjalnych pracodawców oraz zgromadzonych wokół nich społeczności.
Podsumowując: jak skutecznie szukać pracy na LinkedIn? Poprzez konsekwentne pielęgnowanie swojego profilu, zachowywanie systematyczności publikacji oraz badanie własnej efektywności. Równie ważna jest tutaj cierpliwość, gdyż budowanie wizerunku w żadnym ze znanych procesów biznesowych nie trwa przykładowego tygodnia, lecz znacznie dłużej.
Na naszym blogu nie brakuje innych ciekawych artykułów, dlatego zachęcamy do dalszej lektury, jak również do składania tu regularnych wizyt.
Łukasz Jabłoński
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.