Warunki przyznawania oraz zasady obliczania premii, które przysługują pracownikom, powinno się określić w układach zbiorowych, regulaminach wynagradzania lub specjalnie do tego celu wyodrębnionych regulaminach premiowania i nagradzania. Niezależnie od charakteru dokumentu wprowadzającego system premiowania, jest on zawsze nierozerwalnie związany z regulaminem wynagradzania. Zatem jego wprowadzenie musi odbyć się na takich samych zasadach jak wprowadzenie regulaminu wynagradzania.
Jak wprowadzić regulamin premiowania w zakładzie pracy?
Sposób skutecznego wprowadzenia w życie regulaminu premiowania, zależy w danym zakładzie od tego czy działają tam związki zawodowe i w jakiej ilości. Ta sytuacja determinuje tryb wprowadzenia w życie tegoż regulaminu.
Przykład nr 1 – u pracodawcy nie działają związki zawodowe
Pracodawca samodzielnie ustala regulamin premiowania i wprowadza go w życie.
Przykład nr 2 – u pracodawcy działa jeden związek zawodowy
Pracodawca ustala regulamin premiowania i projekt przekazuje organizacji związkowej. Następnie pracodawca przeprowadza proces uzgodnień i konsultacji z daną organizacją. Po przeprowadzonych konsultacjach możliwe są dwa scenariusze:
- osiągnięto porozumienie i regulamin wchodzi w życie w wersji uzgodnionej;
- nie osiągnięto porozumienia i pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia regulaminu w życie.
Przykład nr 3 – u pracodawcy działa kilka związków zawodowych
Pracodawca ustala regulamin premiowania i projekt przekazuje organizacjom związkowym do zapoznania się i zaopiniowania. Mają one wtedy 30 dni na przedstawienie wspólnego stanowiska względem proponowanego regulaminu. Możliwe są następnie trzy scenariusze:
- organizacje związkowe nie przedstawiają wspólnego stanowiska, wówczas pracodawca ma prawo samodzielnie wprowadzić zaproponowany regulamin w życie, traktując stanowiska związków zawodowych jako niewiążące opinie;
- organizacje związkowe przedstawiają wspólne stanowisko, wyrażając zgodę na proponowane zapisy regulaminu, wówczas pracodawca ma prawo wprowadzić regulamin w życie;
- organizacje związkowe przedstawiają wspólne stanowisko, nie wyrażające zgody na proponowane zapisy regulaminu, wówczas pracodawca nie ma możliwości wprowadzenia regulaminu w życie w zaproponowanej formie. Ma za to prawo prowadzić dalsze negocjacje z organizacjami, do chwili uzgodnienia wspólnego stanowiska zgody.
Jakie są różnice pomiędzy premią, a nagrodą?
Często spotyka się zamienne stosowanie tych słów, tym niemniej mają one dość odrębne uwarunkowania. Poniższa tabela prezentuje różnice, jakie pomiędzy tymi pojęciami występują.
PREMIA | NAGRODA |
Przyznawana po spełnieniu określonych kryteriów | Przyznawana na podstawie uznaniowej decyzji pracodawcy |
Uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych (regulamin wynagradzania, regulamin premiowania, itp.), układach zbiorowych lub umowach o pracę | Bez konieczności jej uregulowania |
Warunki jej przyznania powinny być określone w sposób szczegółowy i obiektywny, wykluczające uznaniowość pracodawcy | Brak sprecyzowanych kryteriów przyznania. To swobodna decyzja pracodawcy |
Charakter roszczeniowy, pracownik ma prawo domagać się premii po spełnieniu warunków jej przyznania | Nie ma charakteru roszczeniowego |
Stanowi składnik wynagrodzenia | Nie stanowi składnika wynagrodzenia |
Wypłacana w formie pieniężnej | Wypłacana w formie pieniężnej lub niepieniężnej |
Jakie są jeszcze ważne kwestie odnośnie regulaminu premiowania w zakładzie pracy?
- Pracodawca ma prawo do obniżenia lub odebrania premii pracownikowi wyłącznie wtedy, gdy odpowiednie zapisy znalazły się w regulaminie.
- Pracodawca może zdecydować o przekazaniu pracownikowi zaliczki na poczet premii, licząc się z tym, że może nastąpić okoliczność zmuszająca pracownika do jej zwrotu.
- Premie mogą być naliczane i wypłaca miesięcznie, kwartalnie, rocznie, a nawet w dłuższych okresach.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.