Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Regulamin premiowania w zakładzie pracy

regulamin premii w pracy
Podziel się z innymi

Warunki przyznawania oraz zasady obliczania premii, które przysługują pracownikom, powinno się określić w układach zbiorowych, regulaminach wynagradzania lub specjalnie do tego celu wyodrębnionych regulaminach premiowania i nagradzania. Niezależnie od charakteru dokumentu wprowadzającego system premiowania, jest on zawsze nierozerwalnie związany z regulaminem wynagradzania. Zatem jego wprowadzenie musi odbyć się na takich samych zasadach jak wprowadzenie regulaminu wynagradzania.

Jak wprowadzić regulamin premiowania w zakładzie pracy?

Sposób skutecznego wprowadzenia w życie regulaminu premiowania, zależy w danym zakładzie od tego czy działają tam związki zawodowe i w jakiej ilości. Ta sytuacja determinuje tryb wprowadzenia w życie tegoż regulaminu.

Przykład nr 1 – u pracodawcy nie działają związki zawodowe

Pracodawca samodzielnie ustala regulamin premiowania i wprowadza go w życie.

 

Przykład nr 2 – u pracodawcy działa jeden związek zawodowy

Pracodawca ustala regulamin premiowania i projekt przekazuje organizacji związkowej. Następnie pracodawca przeprowadza proces uzgodnień i konsultacji z daną organizacją. Po przeprowadzonych konsultacjach możliwe są dwa scenariusze:

 

Przykład nr 3 – u pracodawcy działa kilka związków zawodowych

Pracodawca ustala regulamin premiowania i projekt przekazuje organizacjom związkowym do zapoznania się i zaopiniowania. Mają one wtedy 30 dni na przedstawienie wspólnego stanowiska względem proponowanego regulaminu. Możliwe są następnie trzy scenariusze:

Jakie są różnice pomiędzy premią, a nagrodą?

Często spotyka się zamienne stosowanie tych słów, tym niemniej mają one dość odrębne uwarunkowania. Poniższa tabela prezentuje różnice, jakie pomiędzy tymi pojęciami występują.

PREMIA NAGRODA
Przyznawana po spełnieniu określonych kryteriów Przyznawana na podstawie uznaniowej decyzji pracodawcy
Uregulowana w przepisach wewnątrzzakładowych (regulamin wynagradzania, regulamin premiowania, itp.), układach zbiorowych lub umowach o pracę Bez konieczności jej uregulowania
Warunki jej przyznania powinny być określone w sposób szczegółowy i obiektywny, wykluczające uznaniowość pracodawcy Brak sprecyzowanych kryteriów przyznania. To swobodna decyzja pracodawcy
Charakter roszczeniowy, pracownik ma prawo domagać się premii po spełnieniu warunków jej przyznania Nie ma charakteru roszczeniowego
Stanowi składnik wynagrodzenia Nie stanowi składnika wynagrodzenia
Wypłacana w formie pieniężnej Wypłacana w formie pieniężnej lub niepieniężnej

 

Jakie są jeszcze ważne kwestie odnośnie regulaminu premiowania w zakładzie pracy?