Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Pracodawca zaangażowany w kształcenie zawodowe to korzyści

Podziel się z innymi

Gdy pracodawca angażuje się w szkolenie zawodowe, przynosi to sporo wymiernych korzyści. W obecnej sytuacji bowiem powraca moda na szkolenie zawodowe pośród młodzieży, szczególnie to oparte na współpracy z pracodawcami.

Co dziś wiadomo o szkoleniu zawodowym i współpracy z pracodawcami w tym zakresie?

Otóż zdecydowanie zwiększa się liczba uczniów w szkołach zawodowych i technicznych. Szczególnie dobrą opcją jest wówczas współpraca z dużymi pracodawcami, która przynosi korzyści wszystkim zainteresowanym. Młode osoby mają bowiem ułatwiony start zawodowy, a pracodawca pozyskuje wykwalifikowanych pracowników, mając wpływ na ich przygotowanie do wykonywania danego zawodu.

Jak zauważa Marzena Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki (MEiN), obecnie w szkołach zawodowych i technicznych jest w Polsce podobna liczba młodzieży, jak w takich krajach, jak Niemcy czy Szwajcaria. I taka sytuacja ma miejsce przy najniższym od lat poziomie bezrobocia w naszym kraju, które jeszcze niedawno sięgało 30-40% wśród absolwentów szkół zasadniczych. Obecna dobra sytuacja w tym względzie jest efektem wdrożenia dwa lata temu reformy kształcenia zawodowego.

Wówczas bowiem zdecydowano postawić na jakość, skuteczność i trafność edukacji zawodowej. W efekcie mit o tym, iż zawodówki są szkołami gorszego sortu odszedł w zapomnienie. Obecnie młodzież widzi, iż na posiadaniu konkretnych kwalifikacji w zawodzie zbudować można prestiż społeczny i finansowy.

Zresztą taką sytuację potwierdzają również ministerialne statystyki, z których wynika, iż 57% absolwentów szkół podstawowych idzie do techników i zawodówek, widząc tam dla siebie szanse. Przykładowo spółka KGHM Polska Miedź, gdzie pracuje ponad 30 tys. osób, od lat współpracuje przy tworzeniu programów dydaktycznych do uczniów, a potencjalnych pracowników pozyskuje właśnie już w szkołach.

Jak zauważa Marcin Chludziński, prezes zarządu KGHM Polska Miedź, we współpracy z MEiN uruchomione zostały szkoły patronackie po to, by mieć dobrze wykwalifikowaną kadrę, widzącą dla siebie szanse rozwoju. To inwestycja w przyszłość zarówno dla tych osób, jak i przedsiębiorstwa.

Samo szkolenie pełnoprawnego pracownika dla KGHM Polska Miedź trwa nawet 3 lata, ze względu na ścisłe procedury bezpieczeństwa i kształtowanie odpowiednich nawyków w pracy. Jak twierdzi Marcin Chludziński, spółka zatrudnia głównie specjalistów z bardzo konkretnym przygotowaniem technicznym, czyli:

I dobre przygotowanie do pracy jeszcze na etapie edukacji, bardzo ułatwia później adaptację do pracy w przedsiębiorstwie. Jednak na tym zalety partycypacji w szkoleniu się nie kończą, gdyż możliwość nauki w ramach praktyk niesie ze sobą wiele korzyści również dla uczniów. W ramach praktyk uczniowie zdobywają doświadczenie, uczą się zawodu w praktyce i obserwują, jak wygląda praca. To zaś sprawia, iż dostrzegają dla siebie realną ścieżkę kariery w strukturach przyszłego pracodawcy.

A jak na ten aspekt spoglądają inni pracodawcy?

Otóż bardzo podobne zdanie na ten temat prezentuje Marta Florczak z Lidl Polska. Jej zdaniem współpraca biznesu ze szkołami pozwala na utrzymywanie partnerskich relacji i osiąganie korzyści dla obu stron. Uczniowie bowiem mogą skutecznie pokierować swym rozwojem, a pracodawcy zyskują wykwalifikowanych pracowników.

Przedsiębiorstwo Lidl Polska prowadzi szeroko zakrojoną współpracę ze szkołami technicznymi, doradzając w wyborze ścieżki kariery, obejmując patronatem poszczególne klasy, co dla wszystkich przynosi wymierne korzyści. Szczególnym zainteresowaniem tegoż przedsiębiorstwa jest kształcenie w zawodach technik-sprzedawca i technik-logistyk, co pozwala później na zachowanie ciągłości zatrudnienia, a dla uczniów stanowi dobry start zawodowy.

Ważne w tym aspekcie jest to, by wizerunek pracodawcy opierał się na wiarygodności, która jest wręcz kluczowa. Zatem trzeba w praktyce robić dokładnie to, o czym się mówi i zapewnia. Lidl Polska zatem promuje umowy zapewniające bezpieczną przyszłość, unikając nierówności płacowych ze względu na płeć i prowadząc politykę transparentności wynagrodzeń.

Z kolei Marcin Chludziński podkreśla, iż pracownicy będą identyfikować się z pracodawcą jedynie wówczas, gdy przedsiębiorstwo opiera swą filozofię i praktyczne działania CSR na prawdziwych wartościach oraz tym co naprawdę się w nim dzieje.

Co jeszcze jest istotne w kontekście kształcenia nowych pokoleń i pozyskiwania ich do pracy?

Otóż obecnie strategiczne i konsekwentne budowanie marki pracodawcy jest koniecznością, również ze względu na wydłużającą się listę wymagań wobec potencjalnego pracodawcy. Zdaniem Marzeny Machałek jest to cecha pokoleń, obecnie wkraczających na rynek pracy.

Dzisiejsi młodzi ludzie mają w sobie więcej odwagi i nie boją się zmian. Przecież proces dobrowolnych odejść z pracy już się na poważnie rozpoczął, gdy tymczasem kiedyś pracę zmieniało się rzadziej. Współczesna dynamika sprawia, iż pozostawanie w jednym miejscu bez względu na okoliczności jest przeżytkiem, nie pasującym do współczesnego młodego pokolenia.

Kolejnym poważnym wyzwaniem przed jakim stoją obecnie pracodawcy jest też mocno upowszechniony w wyniku epidemii trend pracy zdalnej, stającej się dla osób młodych wręcz oczywistością. Jak dostrzega Rafał Mrówka ze Szkoły Głównej Handlowej, dziś 95% informatyków nie wyobraża sobie innej formy pracy aniżeli w formie zdalnej.

Z kolei Artur Miernik, partner EY Polska, dostrzega, że z badań wynika, iż 90% pracowników życzyłoby sobie, aby ich praca miała charakter elastyczny. Dziś młodzi ludzie chcą pracować z każdego miejsca i jeżeli nie dostaną takiego zapewnienia ze strony pracodawcy, to po prostu zaczną szukać nowej pracy, spełniającej ich wymagania.

Podsumowując, zaangażowanie pracodawców w system wspierania szkolnictwa zawodowego generalnie wszystkim wyszło na dobre. Dla uczniów oznacza możliwość wytyczenia sobie ścieżki kariery zawodowej i dostosowania nauki do potrzeb rynku, dla szkół wsparcie poszczególnych klas patronackich, a dla pracodawców – możliwość pozyskania dobrze wyszkolonej kadry. To wszystko wręcz spowodowało, iż uczniowie powrócili do szkół zawodowych i techników, doceniając, iż posiadanie konkretnych kwalifikacji w danym zawodzie daje możliwość zbudowania prestiżu społecznego i finansowego.