Branża odzieżowa to prężnie rozwijający się segment gospodarki. Nie dziwi więc, że przedsiębiorcy zajmujący się modą potrzebują coraz więcej wykwalifikowanych specjalistów. Sprzedawcy, dekoratorzy, projektanci i modele techniczni to tylko wierzchołek góry lodowej. W ostatnim czasie dużo mówi się o kupcach mody. Czym zajmują się oni na co dzień i jakie cechy trzeba mieć, by odnaleźć się w pracy na tym stanowisku?
Jakie są zadania kupca mody?
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak czasochłonny i wieloetapowy jest proces powstawania ulubionych elementów garderoby. Prace obejmują nie tylko stworzenie projektu oraz dystrybucję. Niezbędną częścią jest oczywiście zakup produktów umożliwiających stworzenie kolekcji zgodnych z założeniami marki oraz wychodzących naprzeciw oczekiwaniom klientów. Ta czynność należy do obowiązków kupca mody (buyer fashion, zaopatrzeniowiec). Ten zawód to tak naprawdę miks wielu różnych stanowisk – od artysty, wizjonera, przez ekonomistę, po specjalistę od obsługi klienta. Kupiec mody musi wczuć się w rolę potencjalnego odbiorcy marki i ocenić, czy dany produkt będzie cieszył się zainteresowaniem kupujących. Ze względu na charakter pracy, nie jest to samodzielne stanowisko. Kupiec współpracuje z:
- projektantami ubrań,
- technologami odzieży,
- marketingowcami.
- prowadzi blog kupca
Kontakt z tego typu specjalistami ułatwia dobranie ubrań i materiałów, które pomogą w stworzeniu wspólnej wizji oraz pozwolą uniknąć problemów w czasie produkcji odzieży (zaproponowane przez projektanta materiały mogą uniemożliwić osiągnięcie zadowalających efektów). W tym momencie osoba kupca pozwala zoptymalizować produkcję. Do jego zadań należy również:
- poszukiwanie nowych rozwiązań,
- research jakości materiałów,
- analiza wyników sprzedaży,
- obserwowanie trendów modowych (m.in. uczestnictwo w targach odzieży i pokazach mody),
- kontakt z kontrahentami i podwykonawcami,
- różnego rodzaju negocjacje handlowe,
- poszukiwanie nowych producentów materiałów i ubrań,
- rozplanowywanie budżetów.
Co charakteryzuje kupca mody?
Specyfika pracy na tym stanowisku powoduje, że kupcami mody nie mogą zostać osoby z przypadku. Wykonujący ten zawód powinni odznaczać się pewnymi umiejętnościami. Na pewno można do nich zaliczyć zdolność do pracy w grupie. Powstawanie odzieży to kilkustopniowy proces, a kupiec jest jednym z członków ogromnego zespołu, który pracuje nad spełnieniem założeń firmy oraz oczekiwań klientów. Bez zdolności do działań w grupie, prawidłowe wykonywanie obowiązków nie będzie możliwe. Pracodawcy oceniają także umiejętności analityczne i zdolność do przewidywania skutków rozpoczętych zadań. Ze względu na to, że do obowiązków kupca należy także kontakt z dostawcami, musi on charakteryzować się łatwością nawiązywania rozmowy i relacji interpersonalnych.
Jakie kwalifikacje trzeba mieć, by zostać kupcem mody? A może blog kupca?
Kupcy mody stanowią ważny składnik przedsiębiorstw odzieżowych. Poszukiwane są osoby z konkretnymi predyspozycjami, ale także te o odpowiednich kwalifikacjach. Docenia się przede wszystkim doświadczenie w pracy na podobnym stanowisku, ale znajomość języków obcych (bardzo dobry język angielski obowiązkowo) jest również bardzo istotna. Kupiec rozmawia z dostawcami na całym świecie, odwiedzając także fabryki i zakłady produkcyjne, dlatego nie może mieć problemów z porozumiewaniem się. Niezbędna jest też wiedza na temat branży modowej oraz wykształcenie wyższe (preferowane ekonomiczne). Kupcy mody mogą znaleźć zatrudnienie przede wszystkim w dużych przedsiębiorstwach. W https://www.lppsa.com/kariera prowadzone są rekrutacje na stanowiska kupców mody, ale osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z modą mogą spróbować sił na stażu kupieckim. Kolejnymi punktami na ścieżce zawodowej są stanowiska asystenta kupca i młodszego kupca mody, kupca mody, starszego kupca mody i product managera.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.