Referencje są niejako gestem pożegnalnym oraz ukłonem w stronę podwładnego, który decyduje się na zmianę otoczenia zawodowego. Choć w internecie można znaleźć wiele szablonów, wskazany dokument nie powinien być jedynie kolejną smętną kopią. Poniżej przedstawiamy, jak napisać referencje dla pracownika będące realną pomocą w zdobywaniu nowej pracy.
Pismo paraurzędowe
Tworząc referencje, należy przede wszystkim pamiętać o takich elementach formalnych jak:
- data i miejsce powstania dokumentu,
- imię i nazwisko pracownika,
- nazwa stanowiska, które w/w piastował oraz przypisany mu zakres obowiązków (ujęty w skrócie),
- przyczyna zakończenia współpracy,
- nazwa pracodawcy.
Dla dopełnienia zestawu informacji kadrowych warto również uwzględnić okres zatrudnienia pracownika.
Język zastosowany w dalszej części dokumentu nie powinien odbiegać od formuły oficjalnej, lecz nie może być zarazem przesadnie wysublimowany lub przesiąknięty specjalistycznym żargonem. Jeśli autor zasłucha się w głos muzy, to prawdopodobnie zaprzepaści tym samym korzystny efekt, jaki referencje mają wywołać na rekruterze. Rozważając zatem, jak napisać referencje od strony językowej należy się skupić na tworzeniu prostych i niebudzących wątpliwości zdań. W ten sposób opisywany będzie mógł faktycznie skorzystać na rekomendacji opatrzonej logo poprzedniego pracodawcy.
Jak napisać referencje dla pracownika? Merytorycznie!
Następna reguła dotycząca tego, jak napisać referencje dla pracownika zawiera się w budowaniu słów wokół treści oraz unikaniu frazesów pokroju:
- wykazywał się wiedzą i doświadczeniem,
- wykonywał swoje obowiązki z pełnym zaangażowaniem,
- wychodząc naprzeciw potrzebom firmy, sprostał stawianym mu wymaganiom.
Zamiast powielać znane wszystkim koncepcje można po prostu uciec się do faktów związanych z karierą pracownika: jego dokonań, awansów, ukończonych kursów doskonalących, cech charakteru pozwalających mu się wykazać na danym stanowisku. Warto też napomknąć przy okazji o zdolnościach interpersonalnych, które większość pracodawców stawia obecnie wysoko na liście wymagań.
Summa summarum
Ostatnia już zasada tworzenia referencji mówi o zwięzłości. Nie ma tu miejsca na przydługie opowieści czy analizy psychologiczne, które automatycznie przychodzą do głowy, gdy zagłębić się bardziej w historię konkretnego pracownika. Podobnie jak w przypadku CV, tak i w przypadku rekomendacji liczy się przekaz zawarty w możliwie skondensowanej formie. Trudno oczekiwać, by rekruter miał chęć analizować wielostronicowy dokument, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest ograniczenie się do jednej strony formatu A4.
Ponadto nie wolno zapomnieć o najważniejszym, czyli o poleceniu pracownika wszystkim jego przyszłym pracodawcom. Dla dodania wiarygodności całemu elaboratowi warto również pozostawić dane kontaktowe osoby mogącej potwierdzić prawdziwość informacji zawartych w referencjach.
Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi publikacjami na naszym blogu, jak również do składania tu regularnych wizyt – już wkrótce wrócimy z kolejnym tematem.
Łukasz Jabłoński
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.