Książeczka zdrowia, potocznie nazywana sanepidowską, jest wymagana przede wszystkim od pracowników związanych z gastronomią. Wyrobić ją powinni także ci, którzy pracują z dużą liczbą ludzi oraz dziećmi do 6. roku życia.
Zbliża się czas szukania pracy sezonowej, dlatego już teraz warto pomyśleć o wyrobieniu książeczki sanepidowskiej. Nie jest to trudny proces, ale wymaga od nas poświęcenia czasu. Dużym plusem jest fakt, że właściciel książeczki nie musi ponawiać badań, jeżeli są ciągle aktualne, zmieniając miejsce pracy.
Dla kogo?
Badania wykonywane do książeczki zdrowia mają za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa innych osób, nie badanego. Sprawdza się czy właściciel książeczki nie jest zakażony pałeczkami Salmonelli, Shigella, duru brzusznego, durów rzekomych A, B, C oraz czy nie jest nosicielem prątków gruźlicy albo innych czynników chorobotwórczych. Istotne jest to w pracach, gdzie jest możliwe przeniesienie zakażenie na inne osoby. Wyrobienie książeczki jest obowiązkiem wszystkich pracujących z żywnością i wodą, która jest przeznaczona do spożycia. Na tej samej zasadzie powinno badać się tych, którzy myją naczynia, pracują z lekami doustnymi oraz mają kontakt z dużą liczbą ludzi. Nie można zapomnieć o osobach pracujących z najmłodszymi – przepisy mówią o interakcji z dziećmi do 6 roku życia.
Jak?
Wyrobienie książeczki można podzielić na dwa istotne etapy. Pierwszy związany jest z Państwową Inspekcją Sanitarną. Udajemy się tam w celu wykonania badań na nosicielstwo, by otrzymać książeczkę sanitarno-epidemiologiczną. Tak powinniśmy uargumentować swoją wizytę. Nie potrzebujemy skierowania. Badanie na nosicielstwo polega na dostarczeniu, najczęściej w następujących po sobie dniach, trzech próbek kału. Mając wyniki z Sanepidu, przystępujemy do etapu drugiego. Tutaj rejestrujemy się do lekarza medycyny pracy, który po przeprowadzeniu wywiadu może zlecić nam dodatkowe badania. Najczęściej jest to badanie krwi oraz RTG klatki piersiowej.
Okres ważności?
Okres ważności książeczki zdrowia nie jest określony przez przepisy. Decyduje o tym lekarz, który opiera tę decyzję na wynikach laboratoryjnych i przeprowadzonych badaniach. Wpływ na okres ważności książeczki ma także rodzaj i miejsce świadczonej pracy przez właściciela książeczki.
Koszt?
Teoretycznie koszt wyrobienia książeczki sanepidowskiej powinien być pokryty przez pracodawcę. Najczęściej jednak zajmuje się on jedynie opłacaniem książeczek pracowników już zatrudnionych na dłużej, a nowi, starający się o zatrudnienie, muszą martwić się o to we własnym zakresie.
Zarówno badania na nosicielstwo, jak i zlecone dodatkowe badania lekarskie mogą w przybliżeniu kosztować od kilkudziesięciu do stu złotych. Zakup samej książeczki to wydatek kilku złotych.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.