Wymiar pracy: od poniedziałku do piątku, okazjonalnie w weekendy, pół etatu, w godzinach popołudniowych.
Miejsce pracy: podwórka w okolicy miejsca zamieszkania podopiecznych w Gliwicach.
Praca z dziećmi i młodzieżą w wieku 3-18 lat z rodzin korzystających z pomocy społecznej lub rodzin o niskim statusie ekonomicznym, w których występuje problem alkoholowy oraz dziećmi i młodzieżą będącą poza zasięgiem istniejących organizacji i instytucji potrzebujących wsparcia i pomocy - tzw. praca podwórkowa realizowana przez wychowawcę
Praca obejmuje w szczególności:
- Tworzenie placówek
diagnoza wskazanych w projekcie terenów,
stała obecność, zdobycie rozpoznawalności pedagogów, nawiązanie kontakty z dziećmi, z lokalną społecznością
organizacja zajęć animacyjnych na ulicach.
- Organizacja zajęć dla dzieci i młodzieży w miejscu realizacji zadnia
Sesje uliczne prowadzone przy użyciu "Szkoły Mobilnej".
Dyżury uliczne:
działania animacyjne: m.in. zapoznanie z różnymi rodzajami sztuki, gry i zabawy podwórkowe (dydaktyczne), zabawy ruchowe i promocja sportu, zajęcia manualne, edukacja, promocja czytelnictwa oraz pomoc w planowaniu przyszłości zawodowej, pomoc w odnalezieniu i rozwoju własnych zainteresowań i talentów.
Działania profilaktyczne i wychowawcze: m.in. zajęcia wzmacniające poczucie własnej wartości, zajęcia wspierające identyfikację własnych dobrych i słabych stron, klasyfikację systemu wartości, warsztaty uczące nazywania i wyrażania własnych emocji, rozpoznawania samych siebie, oceny własnych zachowań i dostosowania ich do wymogów społecznych, ćwiczenia uczące rozwiązywania konfliktów, negocjacji oraz asertywności, zadania wpajające poczucie odpowiedzialności za własne słowa oraz za swoje otoczenie.
- Organizacja posiłku w formie podwieczorku, wsparcie materialne: Organizowanie poczęstunku na ulicy ze względu na specyfikę rodzin, z jakich pochodzą dzieci oraz indywidualna pomoc w pozyskaniu odpowiednich ubrań, materiałów szkolnych itp.
- Wyjścia poza dzielnicę i miniprojekty: m.in. Organizacja czasu wolnego, wyjścia poza osiedle, wycieczki, spotkania z inspirującymi osobami, udział w treningach sportowych, warsztaty profilaktyczne i tematyczne, rozwój własnych zainteresowań i talentów, indywidualny i grupowy udział podopiecznych w treningach, warsztatach (organizowanych przez Stowarzyszenie oraz inne instytucje i organizacje), dopasowanych do ich potrzeb i możliwości, wsparcie procesu edukacji.
- Wsparcie psychologiczne i socjalne:
współpraca z instytucjami (sąd, OPS, szkoła itp.),
pomoc w rozmowach z pedagogiem szkolnym i innymi pracownikami,
wsparcie rodziców i dzieci w załatwianiu codziennych spraw, usamodzielnianie ich,
bieżące poradnictwo pedagogów, oraz pomoc w odnalezieniu wsparcia specjalistów w danych dziedzinach,
- Spotkania kadry i udział w superwizji
Dla profesjonalnego i kompleksowego prowadzenia projektu ważne są cotygodniowe spotkania zespołu: pedagogów danej placówki, wolontariuszy, trenerów oraz kierownika placówki. Ponadto co miesiąc spotka się zespół wszystkich placówki celem rozwoju projektu, stałej ewaluacji i podnoszenia kompetencji.