Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Rekrutacja od A do Z – cz. IV

Podziel się z innymi

Nasz poprzedni artykuł dotyczący skutecznej rekrutacji poświęciliśmy zagadnieniu, co powinna zawierać oferta pracy. Jak napisać zatem ogłoszenie, które przekona nawet najbardziej wymagającego kandydata? Przede wszystkim dbając o treść i czytelność, ale także nie zapominając o doborze odpowiedniego języka oraz o wyglądzie całości.

Oferta pracy – jak napisać wyrazisty tekst?

Aby mieć przekonanie graniczące z pewnością, że dane ogłoszenie faktycznie zainteresuje odbiorców, trzeba najpierw mieć na ich temat jakieś wyobrażenie. W tym celu należy pokusić się o stworzenie tzw. persony, czyli kandydata docelowego, a następnie zdefiniować jego uśredniony wiek, wykształcenie, kwalifikacje, zainteresowania. Cechy persony powinny wpływać na kształt oferty pracy.

Jak napisać uniwersalny tekst, bo nie mam na to wszystko czasu? – zapyta w tym momencie któryś ze znużonych pracodawców. Otóż jeśli tekst ma być skuteczny, nie może być jednocześnie przesadnie uniwersalny. Zdecydowanie łatwiej zapamiętać treść charakteryzującą się niestandardowym podejściem lub wskazującą choćby na niekorporacyjny charakter firmy. Oto przykłady:

1.

Potrzebujemy Cię jak Jedi miecza świetlnego, jeśli:

(stanowisko: social media ninja, sekcja wymagań)

2.

Nasz zespół charakteryzuje się przede wszystkim otwartością – każdy może zostać jego członkiem bez względu na wiek, płeć czy pochodzenie. Istniejemy na rynku już od 14 lat, dlatego aplikując do naszej firmy, możesz liczyć na stabilizację zawodową. Zawsze staramy się wspierać naszych pracowników i zapewniać im jak najlepsze warunki, o czym świadczy m.in. tytuł Pracodawcy roku XXXX.

(stanowisko: pracownik produkcji, sekcja opisu firmy)

W przykładzie nr 1 pierwsze skrzypce odgrywa unikatowość oraz chęć przykucia uwagi odbiorcy, który będzie młodym pasjonatem internetu z pewnym dorobkiem zawodowym lub wiedzą praktyczną, nabytą we własnym zakresie.

W przykładzie nr 2 oryginalność zastępują klarowne tony, mogące przekonać m.in. osoby w średnim wieku oraz te nieco starsze. Będzie im w dużej mierze zależało na wiarygodnym pracodawcy, który zagwarantuje im pewną posadę. Stąd wspomniane argumenty warto wysunąć na pierwszy plan.

Szata graficzna ogłoszenia

W serwisach, gdzie istnieje możliwość wprowadzenia własnego tła, koloru czcionek czy zdjęć, z pewnością warto popracować nad ogłoszeniem odrobinę dłużej. Przyda mu to indywidualnego charakteru, elegancji, a nawet wiarygodności (ujęcie uśmiechniętej kadry zawsze wpływa pozytywnie na odbiór). Komponując elementy graficzne, należy mieć na uwadze kilka istotnych reguł:

Tonacja kolorystyczna zastosowana w ogłoszeniu powinna w pierwszym rzędzie odpowiadać palecie barw firmowych oraz charakterowi całej organizacji (korporacja, małe rodzinne przedsiębiorstwo, innowacyjna agencja interaktywna).

Kolor niebieski i zielony to barwy uniwersalne dla obu płci. Z kolei kolor czarny bądź pomarańczowy bardziej przypadnie do gustu mężczyznom, a fioletowy czy żółty kobietom. Ogłoszenia tworzone z myślą o męskiej części odbiorców mogą cechować się jaskrawością, natomiast oferty dedykowane kobietom winny raczej oscylować wokół pasteli. Nie znaczy to bynajmniej, że arkusz różowej papeterii spodoba się wszystkim kandydatkom. Wbrew pozorom barwa ta nie cieszy się wcale taką popularnością, jak zwykło się sądzić.

Podobne zasady obowiązują w przypadku odbiorców młodszych i starszych – ci pierwsi nie mają nic przeciwko krzykliwości, ci drudzy wolą barwy stonowane.

Każda oferta prezentuje się bardziej przekonująco, gdy jest opatrzona logo firmy oraz dodatkowymi elementami graficznymi, takimi jak choćby zdjęcia. Oczywiście muszą one korelować z proponowaną posadą oraz oddawać charakter danego pracodawcy. Okraszanie ogłoszenia dedykowanego specjaliście ds. informacji niejawnych fotografią uśmiechniętej kobiety w letnim stroju może zaważyć na wiarygodności całego tekstu oferty, choćby był on niebywale wręcz profesjonalny.

Ważnym z punktu widzenia odbiorcy elementem jest przycisk Aplikuj, pod którym kryje się link do formularza zgłoszeniowego lub adresu e-mail rekrutera. Dzięki obecności podobnego rozwiązania sposób przekazywania aplikacji staje się oczywisty; stanowi ono także typową formę CTA (ang. call to action), czyli wezwania do działania.

Na przycisk aplikacyjny powinno się rezerwować nieco więcej przestrzeni, wolnej od dodatkowych modułów tekstowych czy graficznych, które mogą rozpraszać uwagę kandydata. Optymalne miejsce znajduje się pod tekstem, choć można także wybrać ustawienie z boku lub w górnej części oferty pracy. Jak napisać indywidualny tekst CTA, alternatywny dla Aplikuj? Przede wszystkim krótko i dobitnie:

W następnej części cyklu rozważymy metody rekrutowania kandydatów biernych oraz czynnych. Zapraszamy!

Łukasz Jabłoński