Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Rekrutacja od A do Z – cz. II

poradnik pracodawcy
Podziel się z innymi

Nasz poprzedni artykuł stanowił niezbędny wstęp do zagadnienia skutecznej rekrutacji. Tym razem skupimy się na rekrutacji publicznej, tzn. opowiemy, jak się przygotować do targów pracy. Trudno bowiem o lepszą okazję do zaprezentowania swojej oferty oraz zainteresowania nią szerszej grupy kandydatów.

Targi pracy w Polsce

Targi pracy to imprezy organizowane cyklicznie, mające służyć m.in. zawiązywaniu relacji pomiędzy pracodawcami oraz ich potencjalnymi pracownikami. Ci pierwsi prezentują, ci drudzy zadają pytania, a jeśli obie strony wyrażą taką wolę, może dojść do zawiązania między nimi bliższej współpracy. Przeważająca ilość odwiedzających wspomniane imprezy to osoby młode, które wypatrują swoich szans na zatrudnienie w nieodległej przyszłości.

W naszym kraju organizowane są co rusz lokalne targi pracy (np. w szkołach średnich czy na uczelniach wyższych), lecz możemy również wyróżnić kilka imprez znanych szerszym gremiom:

Na stronach internetowych organizatorów są udostępniane szczegółowe grafiki z uwzględnieniem konkretnych miast, gdzie odbywają się imprezy.

Jak się przygotować do targów pracy

Omawiane wydarzenia o charakterze masowym organizuje się przede wszystkim z myślą o młodych kandydatach. Z tego powodu już na samym wstępie należy przemyśleć, jak się przygotować do targów pracy, by prezentacja własna nie budziła skojarzeń urzędniczych. Oto garść kluczowych wskazówek:

Na szczęście w dzisiejszych czasach zorganizowanie oryginalnego wystroju to nie problem. Dostawcy reklamujący się w internecie oferują łatwe w modyfikacji zestawy modułowe, stoiska multimedialne czy wreszcie proste ścianki z trybunkami. W większości przypadków istnieje możliwość ich personalizacji kolorystycznej lub stworzenia własnego projektu, zawierającego przykładowo grafiki firmowe.

Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania kandydaci będą mogli na miejscu uzupełnić CV o zdjęcie. Zamiennie można także pomyśleć o tańszym wariancie w postaci białego tła i odpowiedniego oświetlenia (tzw. zestaw bezcieniowy).

Należy zadbać, by samonarzucający się język korzyści nie przeważył tu nad istotnymi informacjami, takimi jak: wizytówka firmy, skrócony opis zapotrzebowania kadrowego, ścieżki kariery czy programy stażowe. Oczywiście cała oferta powinna być przedstawiona w sposób przejrzysty, stanowiący zachętę do dalszego czytania.

Aby mieć pewność, że wizerunek firmy wyłącznie zyska na uczestnictwie w targach, wypada zaangażować w prezentację rekruterów oraz specjalistów cechujących się dużą dozą otwartości. Zwłaszcza ci ostatni winni posiadać rozległą wiedzę w dziedzinie danej branży.

Można tego dokonać poprzez wprowadzenie gier czy konkursów z nagrodami, czyli długopisami, brelokami, kubkami, notatnikami etc. Należy jednak pamiętać, by proponowane rozrywki były zgodne z wizerunkiem firmy, dlatego zabawy w stylu tradycyjnym należy zastępować raczej merytorycznymi quizami lub formami psychotestów.

O młodych kandydatach ciąg dalszy

Dyskutując kwestię, jak się przygotować do targów pracy, grzechem byłoby nie wspomnieć o innych alternatywach, które sprzyjają zarówno studentom, jak i pracodawcom. Mowa o organizacjach zrzeszających osoby zainteresowane konkretnymi dziedzinami wiedzy (np. koła naukowe) czy instytucjach przeznaczonych stricte zatrudnieniu (np. biura karier). Również na stronach organizacji studenckich są całe działy dedykowane stażom lub zatrudnieniu w dłuższej perspektywie, dlatego dopisanie się do listy ogłoszeniodawców może przynieść bardzo korzystne efekty.

Nasz następny artykuł poświęcimy anatomii poprawnego, a zarazem skutecznego ogłoszenia o pracę. Zachęcamy do ponownych odwiedzin!

Łukasz Jabłoński