Pandemia koronawirusa i kolejne lockdowny wymusiły na wielu firmach przejście na zdalny tryb pracy. Home office stał się największym wyzwaniem dla branż, w których dotąd w ogóle nie był praktykowany oraz w firmach, gdzie zaniedbano lub odsunięto na później digitalizację procesów HR. Mimo to szybko okazało się, że praca zdalna przynosi więcej korzyści niż niedogodności i jest na tyle opłacalna, że większość pracodawców i pracowników nie zrezygnuje z tej opcji, nawet gdy pandemia stanie się echem przeszłości.
Wyzwania związane z pracą zdalną
Home office w naturalny sposób wiąże się z różnego typu wyzwaniami, zwłaszcza jeśli jest wprowadzony z dnia na dzień. W czasie przymusowych lockdownów firmy borykały się z takimi problemami, jak:
- Kwestie techniczne – nie każdy pracownik posiada w domu przestrzeń i sprzęt przystosowany do pracy. Początkowo pracownicy najbardziej narzekali na brak wyposażenia (biurko, fotel, drukarka, ekran itp.), a także problemy z łączem internetowym. Nawet najwięksi dostawcy platform do spotkań online borykali się z ogromnym przeciążeniem.
- Organizacja pracy własnej – nie każda osoba jest również stworzona do zdalnego trybu pracy, który wymaga doskonałej organizacji, motywacji oraz systematyczności. Dodatkowo pracę z domu utrudnia fakt, że przebywają w nim również inni członkowie rodziny. Zamknięte przedszkola czy szkoły potęgują problem.
- Rozliczanie czasu pracy – grunt pod nogami stracili także pracodawcy, którzy nagle nie mieli możliwości naocznego obserwowania pracy podwładnych i musieli pogodzić się z tym, że widzą jedynie wyniki. Firmy, które jeszcze tego nie zrobiły, musiały szybko postawić na automatyzację takich procesów jak planowanie pracy, wprowadzanie danych, walidację norm, rozliczanie czasu pracy itd.
- Komunikacja – praca zdalna to wyzwanie dla działów HR, które musiały zadbać o spójną i przejrzystą komunikację w nowej rzeczywistości. Dotyczy to zarówno działań podejmowanych przez pracodawcę w związku z pandemią, jak i samego obiegu dokumentów: wniosków urlopowych, badań lekarskich, naliczania wynagrodzeń, aneksowania umów itp. Jasna komunikacja to także przejrzyste zasady dotyczące delegowania zadań.
- Zdalna rekrutacja i onboarding nowych pracowników.
Odpowiedzią na większość wyzwań, które niesie ze sobą zdalny tryb pracy, jest digitalizacja w obszarze HR. Home office, czy to w modelu hybrydowym, czy w innych wariantach zostanie z nami już na zawsze, a cyfryzacja jest tym, co zdecydowanie usprawnia działanie całej firmy.
Praca zdalna – korzyści dla pracownika i firmy
Pracodawcy szybko przekonali się, że home office to przede wszystkim spore oszczędności, m.in. na powierzchni biurowej. Przykłady dużych firm pokazują też, że przejście na model szkoleń pracowniczych online pozwala zaoszczędzić nawet 30 proc. budżetu przeznaczonego na ten cel.
Praca zdalna to mniej zmarnowanego czasu na dojazdy czy poruszanie się po firmie. Wbrew pozorom to również większa wydajność i dostępność pracowników, którzy obawiają się bycia posądzanymi o niepracowanie. Na oszczędzanie czasu wpływa także zautomatyzowana komunikacja i możliwość załatwiania spraw pracowniczych online.
Dowiedz się więcej na https://antal.pl
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.