Jakie błędy popełniamy?
Stworzyłeś ogłoszenie o pracę, wydaje ci się, że jest kapitalnie napisane i już za moment zaleje cię fala chętnych, pragnących rozpocząć z tobą współpracę. Tymczasem mijają dni i wpadło do ciebie jedynie pojedyncze CV i jak się okazało, tylko przez przypadek.
Najprawdopodobniej wiąże się to ze źle skonstruowanym ogłoszeniem. Tymczasem niezwykle istotne jest, by w jasny, klarowny sposób opisać stanowisko pracy, a także zakres wykonywanych zadań i profil najważniejszych cech, które musi posiadać kandydat. To zdecydowanie zwiększa szansę na to, że uzyskamy taką ilość zgłoszeń, która pozwoli nam wytypować najlepszego potencjalnie kandydata do pracy.
Sam język tekstu powinien być dostosowany w zależności na jakie stanowisko szukamy pracownika, a także w jakim przedziale wiekowym. Jest wskazane, by rekruter był elastyczny w tej materii. Na zasadzie, że nie jest dobrze widziane posługiwanie się luźnym, nieskrępowanym językiem, kiedy szuka się osoby na stanowisko kierownicze w branży, przykładowo, medycznej. Niestety, bardzo często ogłoszenia są źle wyważone językowo, co powoduje, że dany przedsiębiorca wychodzi niepoważnie w oczach kandydata.
Unikajmy oczywistości
Zdecydowanie należy unikać frazesów i oczywistości, a także postarać się, by ogłoszenie nie zaginęło w zalewie innych, gdzie rzadko któreś z nich wyróżnia się czymś szczególnym. Dlatego też bardzo istotna jest nienachalna kreatywność i dokładne rozpisanie zadań, które będzie pełnił pracownik. To powoduje, że już w momencie czytania ogłoszenia, czuje że jest traktowany poważnie i zarazem wzbudzamy w nim nasze zaufanie swoim profesjonalizmem.
Złe ogłoszenie to również takie, w którym brak podstawowych informacji o miejscu pracy. Nie powinno w nim zabraknąć nazwy przedsiębiorstwa, danych adresowych, w tym adresu e_mail, a także kilku zdań o osiągnięciach firmy. Ważne by nazwa stanowiska była zgodna z pełnionymi obowiązkami. Nie warto tego zlekceważyć. Należy wziąć wszystko pod uwagę, także to, że nazwy angielskojęzyczne i skomplikowane mogą zniechęcać i onieśmielać kandydatów, a wpisanie w ogłoszeniu „asystent” lub „zastępca” nie przyciągnie większej uwagi profesjonalistów z wysokimi kompetencjami i bogactwem lat doświadczeń.
Podawaj wysokość wynagrodzenia
W wielu ogłoszeniach brakuje informacji o wysokości wynagrodzenia. Można zrozumieć pracodawców, którzy liczą, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej kandydat zaproponuje niższą kwotę i tym samym zaoszczędzą część środków. Tymczasem według wszelkich statystyk brak podanych widełek finansowanych, już na etapie ogłoszenia, powoduje, że na taką propozycję odpowiada zdecydowanie mniej osób, niż w przypadku ofert, w których te informacje są podane.
Nie zapominajmy podawać także informacji o godzinach pracy, wymaganym lub nie doświadczeniu, wykształceniu oraz możliwościach awansu i rozwoju zawodowego, jeśli takie rzeczywiście istnieją. Natomiast pomału odchodzi się od wymieniania oczekiwanych cech osobowości, gdyż takie informacje wiarygodniej można uzyskać podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
Bez sztampy
Wiele osób zapomina także o podaniu daty, do kiedy rozpatrywane są propozycje podjęcia zatrudnienia. Jeśli więc nie chcemy otrzymywać wiadomości od kandydatów, kiedy już kogoś zatrudniliśmy i ogłoszenie jest nieaktualnie, to koniecznie określmy konkretny termin, do kiedy zgłoszenia są brane pod uwagę.
Powtórzmy, choć inaczej argumentując: warto dokładnie sprecyzować swoje oczekiwania względem kandydata, by nie zostać zasypanym ogłoszeniami, z których wiele może nie spełniać naszych oczekiwań. Oszczędzi to czas zarówno osobom rekrutującym, jak i podsyłającym swoje CV. Zdarza się też również tak, że pracodawca głównie pisze o swoich wymaganiach, a pomija kwestie opisu zadań, które będzie miał do wykonania pracownik. To również zniechęca.
Ogłoszenie nie powinno wyglądać jak rozbudowany esej, dlatego też powinno się zaoszczędzić miejsce, poprzez odejście od sztampowych słów, które mają być oczekiwaniami wobec kandydata. Zamiast więc pisać „sumienność” czy „pracowitość”, co jest tylko frazesem i dla każdego powinno być naturalnymi oczekiwaniami, zawierajmy w ogłoszeniu same konkrety. Rzeczowość, logika i profesjonalizm staną się wtedy cechami, które wyróżnią nas na tle innych.
Powodzenia!
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.