Site icon Blog Szukampracy.pl – Artykuły o rynku pracy i HR dla pracodawcy

Jak zoptymalizować procesy rekrutacyjne? 5 wskazówek dla managerów HR!

Podziel się z innymi

Biorąc pod uwagę obecną sytuację na rynku pracy, optymalizacja procesów rekrutacyjnych w firmie może znacząco wpłynąć na skuteczne pozyskiwanie nowych pracowników. Takie działanie będzie miało pozytywny wpływ na szeroko zakrojone działania w zakresie HR – od selekcji kandydatów, przez ich wybór, po planowanie dalszej ścieżki rozwoju.

Optymalizacja procesów rekrutacyjnych – kilka praktycznych porad

Rekrutacja to długi proces, który wymaga zaangażowania nie tylko ze strony kandydatów, ale i pracodawców. Aby miał sprawny przebieg i był przeprowadzony efektywnie, należy się do niego odpowiednio przygotować. Poniżej prezentujemy pięć najważniejszych wskazówek, które pomogą w optymalizacji procesów rekrutacyjnych.

  1. Pierwszy krok – ustal jasne wymagania na dane stanowisko

Brak wiedzy, kogo się szuka, już na początku utrudnia zadanie. Dlatego pierwszym krokiem powinno być jasne określenie wymagań w stosunku do potencjalnych kandydatów oraz stworzenie profilu danego stanowiska. Zdecyduj, jakie cechy, kwalifikacje, wykształcenie lub doświadczenie powinna mieć osoba, której poszukujesz.

  1. Stwórz idealne ogłoszenie o pracę

Następnie, zgodnie z przygotowanym profilem, stwórz ogłoszenie o pracę, które będzie zawierało wszystkie niezbędne informacje. Musisz w nim umieścić nazwę firmy, szczegółowy opis stanowiska, wymagania oraz sposób aplikowania. Warto też uwzględnić w ogłoszeniu wysokość możliwych zarobków (coraz więcej kandydatów zwraca na to uwagę). Profesjonalnie przygotowane ogłoszenie o pracę dobrze świadczy o pracodawcy i przyciąga większą liczbę osób.

  1. Korzystaj z dostępnych narzędzi cyfrowych

Otrzymanie CV kandydata, a nawet rozmowa kwalifikacyjna czy krótki sprawdzian umiejętności technicznych nie zawsze umożliwiają wybór idealnego kandydata, a wtedy cały proces trzeba zacząć od początku. Dlatego warto się zainteresować znacznie lepszym i wydajniejszym sposobem pozyskiwania nowych pracowników – wykorzystaniem dostępnych na rynku narzędzi rekrutacyjnych np. platformy online albo systemy ATS.

Takie rozwiązania mają wiele plusów:

Profesjonalne cyfrowe narzędzia rekrutacyjne zapewnia firma Master Management Poland, która od ponad 35 lat oferuje doradztwo oraz własne rozwiązania przeznaczone dla HR i biznesu. Ich oferta jest dostępna pod tym adresem: https://master-hr.pl.

Co warto podkreślić, przygotowane przez firmę testy psychometryczne posiadają akredytację m.in. The British Psychological Society, International Test Commission i EFPA.

  1. Zadbaj o odpowiednią atmosferę podczas procesu rekrutacji

Podczas kontaktów z kandydatami istotna jest nie tylko wysoka kultura osobista, ale i terminowość oraz punktualność. Powinno się zadbać o dobrą atmosferę podczas każdego etapu rekrutacji – nawet jeśli kandydat nie zostanie przez zatrudniony, powinno się go o tym poinformować w ustalonym terminie. Równie istotny jest feedback, który może ograniczać się do krótkiej wiadomości, ale powinien się pojawić – takie gesty świadczą o tym, że jest się poważną firmą i szanuje się czas innych ludzi.

Pamiętaj, że rynek pracy nie jest aż tak mały, więc opinie o procesie rekrutacyjnym mogą trafić do innych osób – zarówno te pozytywne, jak i negatywne.

  1. Optymalizuj procesy rekrutacyjne i rozwijaj się

Warto co jakiś czas sprawdzić i przeanalizować przebieg oraz skuteczność prowadzonych przez firmę procesów rekrutacyjnych. To pozwoli na wyeliminowanie błędów oraz wprowadzenie niezbędnych zmian, które poprawią efektywność w tym zakresie. Również w tym aspekcie można wykorzystać cyfrowe narzędzia rekrutacyjne. Optymalizację procesów rekrutacyjnych można potraktować jako sposób na regularne poprawianie jakości w firmie oraz zwiększanie wydajności przyjętych strategii.