Praca w trybie home office nie jest nowością, jednak wiele osób usłyszało o niej dopiero wówczas, gdy na świecie wybuchła pandemia koronawirusa. Przedtem praca zdalna kojarzona była przede wszystkim z freelancerami, realizującymi zlecenia dorywczo lub prowadzącymi własną działalność gospodarczą. Choć początki nowego porządku pracy wynikającego z epidemii były trudne, to jednak zarówno pracodawcy, jak i pracownicy dość szybko odnaleźli się w nowej, zawodowej rzeczywistości. Czy home office zostanie z nami na dłużej, a może nawet na zawsze?
Praca zdalna w dobie pandemii
Epidemia koronawirusa przewróciła do góry nogami cały świat i to w każdym aspekcie. Jedną z najważniejszych zasad bezpieczeństwa, mającą na celu zmniejszyć ryzyko transmisji wirusa, okazał się dystans społeczny. Właściciele i pracownicy wielu firm stanęli przed poważnym dylematem. Do wyboru mieli bowiem zawieszenie działalności (na nieokreślony czas – nikt przecież nie wiedział, ile czasu potrwa sytuacja epidemiologiczna), lub przeorganizowanie pracy w taki sposób, by możliwe było wykonywanie dotychczasowych obowiązków, jednak bez konieczności przyjeżdżania do biura.
Wiele przedsiębiorstw, nie mając nawet za bardzo innego wyjścia, przeszło na pracę zdalną, w międzyczasie dopracowując jej różne techniczne aspekty. Prowizoryczne działania, mające na celu umożliwić, a następnie ułatwić koordynację pracy pracowników zdalnych, były na bieżąco modyfikowane. Po pierwszych tygodniach takiego trybu sprawowania obowiązków okazało się, że jest to nie tylko możliwe, ale również całkiem efektywne. Z pomocą przychodziły oczywiście różne rozwiązania – znane już wcześniej, które po prostu zyskały popularność, ale także te całkiem nowe, opracowywane na potrzeby zwiększonego zapotrzebowania pracy zdalnej.
Transformacja cyfrowa przedsiębiorstw a praca zdalna
Rozwiązania stosowane doraźnie szybko zostały zastąpione przez te nowe, dedykowane aktualnym potrzebom przedsiębiorstw. Wirtualna centrala telefoniczna, oprogramowania contact center, czy nowoczesne moduły CRM to rozwiązania, które nie tylko ułatwiły, ale wręcz zrewolucjonizowały pracę zdalną. Sprawne zarządzanie kontaktami i danymi, bezproblemowa integracja różnych systemów, a także możliwość pracy z dowolnego miejsca i urządzenia, dzięki systemom w chmurze, to tylko część rozwiązań oferowanych przez Systell – producenta systemów i oprogramowania call center dla firm.
Dzięki takim nowoczesnym rozwiązaniom usprawniającym pracę rozproszonych zespołów, wykonywanie dotychczasowych obowiązków, bez uzależnienia od jednego miejsca pracy, jest nie tylko możliwe, ale po prostu łatwe i efektywne.
Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, którzy w obliczu nowej rzeczywistości przeszli na tryb pracy zdalnej, po okresie wdrożenia się do nowej rzeczywistości szybko się w niej odnaleźli. Wiele osób wskazuje na to, że praca zdalna podoba im się lepiej niż stacjonarna. Praca w trybie home office wiąże się z oszczędnością czasu i zmniejszeniem wydatków (posiłki poza domem, dojazdy, odzież), wpływa również lepiej na samopoczucie psychiczne (mniejsza presja czasu czy towarzystwo nielubianych współpracowników). Okazuje się również, że wydajność pracowników zdalnych bywa nawet większa niż tych wykonujących obowiązki na miejscu.
Czy home office zostanie z nami na zawsze? Niewykluczone, że nawet po zakończeniu pandemii wielu przedsiębiorców chętnie pozostanie przy tym modelu pracy lub przystanie na pracę w trybie hybrydowym!
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.