Jak zdobyć najlepszych specjalistów i zatrzymać ich w firmie na długo? Jak usprawnić proces rekrutacji? I wreszcie: w jaki sposób zadbać o satysfakcję i zaangażowanie pracowników organizacji? Odpowiedzią na wszystkie te pytania jest employer branding. Dlaczego warto go robić i od czego zacząć?
Employer branding – co to takiego?
Anglojęzyczny termin employer branding tłumaczy się jako budowanie wizerunku marki pracodawcy. Obejmuje on strategiczne działania dedykowane konkretnej organizacji mające na celu stworzenie takiego miejsca pracy, w którym chcą pracować już zatrudnieni i, o którym marzą aplikujący kandydaci. A tych drugich z zasady ma pojawiać się więcej, nawet wtedy, gdy firma nie przeprowadza aktywnej rekrutacji. Eventy, obecność marki pracodawcy w social mediach czy na autorskiej stronie internetowej to tylko niektóre z wielu sposobów na wzmocnienie wizerunku firmy na rynku pracy. A wszystko po to, by zyskać lojalnych, oddanych i zaangażowanych pracowników. Zastanawiasz się nad rozpoczęciem działań EB swojej marki? Korzyści jest więcej, niż może się wydawać.
Dlaczego warto robić employer branding? Korzyści z zewnętrznych działań EB
„Pracownicy chcą być dumni ze swojego miejsca pracy. Uważają, że istotne jest to, że inni chcą pracować tam, gdzie oni.” – czytamy na stronie jednej z agencji EB bardzoHR.pl. Te dwa zdania najlepiej opisują korzyści płynące z działań związanych z budowaniem wizerunku marki pracodawcy. Zacznijmy jednak od początku.
Po pierwsze firma, która jako pracodawca wyróżnia się jasno określonym systemem wartości przyciąga właściwych ludzi na właściwe miejsca. Aplikujący kandydaci już na podstawie działań wizerunkowych marki są w stanie wyrobić sobie zdanie na jej temat i realnie ocenić to, czy do niej pasują. Jeśli się z nią utożsamią, prześlą aplikację nawet, jeśli nie znajdą aktualnego ogłoszenia o pracę.
Dzięki większej ilości spontanicznych aplikacji pracodawcy, którzy zadbali wcześniej o employer branding, mogą skrócić proces rekrutacji, a nawet zmniejszyć koszty jego przeprowadzenia. Mają przecież do dyspozycji zgromadzoną wcześniej bazę CV, w której według badań, znajdzie się znacznie mniej nietrafionych aplikacji.
Lojalność, satysfakcja, zaangażowanie i zysk, czyli dlaczego warto budować wizerunek marki pracodawcy wśród zatrudnionych pracowników?
Jeszcze więcej korzyści płynie z przeprowadzania działań EB wewnątrz organizacji. Mowa tu nie tylko o ogólnym zadowoleniu pracowników z miejsca zatrudnienia, ale też o ich większej lojalności i poczuciu dopasowania do kultury firmy. Marka, w której chce się pracować (a o zbudowanie takiej chodzi w działaniach EB), może pochwalić się niższym odsetkiem dobrowolnych odejść. Jej pracownicy stają się bardziej odporni na „podkupienie” przez konkurencję. Ich lojalność i zaangażowanie przekłada się z kolei na efektywność organizacji. Zadowolona kadra pracownicza chętniej podejmuje się wyzwań, stawia na nieszablonowe rozwiązania i lepiej radzi sobie z budowaniem relacji marki z klientami. A to, jak wiadomo, bezpośrednio wpływa na osiągane przez firmę zyski.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.