Wiele profesji wykonywanych jest w warunkach, które sprzyjają szybkiemu brudzeniu się. Praca fizyczna m.in. na budowie czy w warsztacie samochodowym wymaga specjalnego ubioru, który będzie wytrzymały, ale i wygodny. Zakup odzieży roboczej dostosowanej do konkretnej pracy jest więc konieczny – tylko kto za to odpowiada? Czy każdy pracownik musi zapewnić ją sobie we własnym zakresie? A może jest to obowiązek pracodawcy? Zobacz, po czyjej stronie leży konieczność zakupu odzieży roboczej.
Odzież robocza – czym jest?
Są to ubrania, które dostosowuje się do konkretnych obowiązków w danym zawodzie, np. ogrodniczki robocze do pracy na budowie czy olejoodporna kurtka do pracy w warsztacie samochodowym. Odzież robocza nazywana jest tak ze względu na funkcję – odpowiada ona bowiem za ochronę pracownika przed zabrudzeniami substancjami, które nie zagrażają jego zdrowiu.
Kupno odzieży roboczej jest koniecznością w zawodach, w których użytkowanie własnego ubrania naraziłoby je na szybkie zniszczenie. Na przykład, niezbędne jest wśród murarzy, którzy narażeni są na zabrudzenie betonem, lub wśród malarzy, mogących zachlapać własny ubiór farbą.
Warto wiedzieć, że istnieje różnica między odzieżą roboczą a ochronną. Odzież ochronna ma za zadanie chronić pracownika przed szkodliwymi czynnikami wykonywanej pracy, np. chemikaliami czy elektrycznością. Ubrania robocze to jedynie zabezpieczenie przed stycznością z brudem.
Ty czy pracodawca – kto powinien je kupić? Ubranie robocze a przepisy Kodeksu pracy
Polskie prawo określa, w jakich warunkach pracownicy powinni posiadać odzież i obuwie robocze oraz kto odpowiada za ich zakup. Według art. 237 § 1 Kodeksu pracy obowiązek ich zapewnienia spoczywa na pracodawcy, jeśli:
- prywatna odzież osoby zatrudnionej może ulec znacznemu zabrudzeniu lub zniszczeniu w czasie wykonywania obowiązków służbowych;
- w przedsiębiorstwie występują specjalne wymagania BHP, sanitarne lub technologiczne.
Kodeks pracy nie określa jednak konkretnych stanowisk względem tych wymogów. Ich uściślenie powinno znaleźć się w wewnętrznym regulaminie danej firmy i odnosić się przede wszystkim do warunków, jakie panują na danym stanowisku pracy. Warto wiedzieć, że noszenie własnej odzieży zakazane jest przy pracy związanej z obsługą maszyn czy urządzeń technicznych oraz w przypadku stanowisk, gdzie pracownik ma styczność ze środkami chemicznymi, promieniotwórczymi lub materiałami biologicznie zakaźnymi, które mogłyby przenikać do prywatnych ubrań.
Niektóre firmy działają na podstawie porozumienia pracowników z pracodawcą dotyczącego noszenia prywatnej odzieży w pracy. W takim przypadku pracodawca jest zwolniony z zapewniania odzieży roboczej swoim pracownikom, jednak zobowiązany jest do wypłacenia im ekwiwalentu, pokrywającego cenę zniszczonego ubrania.
Jaka powinna być odzież robocza?
Środki ochrony indywidualnej pracowników są również określone w polskim prawie i reguluje je Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 21 grudnia 2005 r. Odzież powinna spełniać określone normy bezpieczeństwa, zabezpieczające pracownika przed szkodliwymi warunkami pracy, jeśli takie występują.
Przede wszystkim jednak musi być wygodna i nie krępować ruchów. Zarówno spodnie, jak i kurtki czy bezrękawniki powinny posiadać liczne kieszenie, ułatwiające prace na wielu stanowiskach. Ważne są również odblaski, jeśli obowiązki wykonywane są po zmroku.
Każda część odzieży roboczej powinna być dokładnie dopasowana do danego pracownika. Źle dobrany rozmiar czy model utrudni wykonywanie obowiązków, a praca przestanie być efektywna. Warto wybierać odzież roboczą tylko z renomowanych sklepów, aby mieć pewność, że spełnia ona wszelkie standardy.
Ekspert w dziedzinie HR oraz rynku pracy z wieloletnim doświadczeniem. Praca w branży HR pozwoliła na poznanie wielu ciekawych technik rekrutacyjnych. Na blogu udziela porad a także opisuje procesy związane z prowadzeniem rekrutacji bądź też firmy.